TRENDAR JUST NU!Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Tittarna rasar mot nya Solsidan – TV4 bemöter kritiken

03 dec, 2021 
Emil Karlsson Lagnelius
Mia Skäringer Lazar, Johan Rheborg och Josephine Bornebusch i Solsidan.
Tittarna rasar mot nya Solsidan – många menar att det är ”sämsta säsongen någonsin”.
Enligt MMS, som mäter tittarsiffror, har tv-serien på bara några år tappat hälften av sina tv-tittare.
Här bemöter TV4 kritiken och siffrorna.
Annons
Solsidan-skådisarnas mörka bakgrund – otrohet och ångestBrand logo
Solsidan-skådisarnas mörka bakgrund – otrohet och ångest

Under flera år har tittarna fått bekanta sig med rollfigurerna i Solsidan, där serien främst kretsat kring sex personer: ”Mickan” (Josephine Bornebusch), ”Fredde” (Johan Rheborg), Alex (Felix Herngren), Anna (Mia Skäringer Lázár), Ove (Henrik Dorsin) och Anette (Malin Cederbladh).

Solsidan hade premiär 2010 och blev en succé direkt med ett premiäravsnitt som sågs av nästan två miljoner tv-tittare.

Till andra säsongen var förväntningarna skyhöga och 2,5 miljoner människor bänkade sig framför premiäravsnittet. Alla avsnitt under den säsongen höll sig sedan över två miljoner.

✔︎ Tittarsiffror (TV) för Solsidans premiärer, år för år:

Säsong 1, 2010: 1 840 000
Säsong 2, 2011: 2 530 000
Säsong 3, 2012: 2 030 000
Säsong 4, 2013: 1 775 000
Säsong 5, 2015: 1 980 000
Säsong 6, 2019: 1 790 000
Säsong 7, 2021: 1 018 000

Källa: MMS

Därefter dippade siffrorna för premiärerna något, men tv-serien höll sig runt tvåmiljoner-strecket ända fram till 2015 då man valde att lägga ner.

– Vi tänker göra en säsong fem nu. Sedan stänger vi butiken och så får man se om det i framtiden öppnas upp för att göra fler säsonger. Men det ligger i så fall långt i framtiden, sa serieskaparen Felix Herngren till Aftonbladet och kastade med en brasklapp att det inte var definitivt.

Annons

– Jag tycker alltid det är dumt att säga: ”Nu ska vi aldrig mer göra det här”, för om det blir en säsong till så får man äta upp det.

Huvudkaraktärerna i Solsidan.

Och mycket riktigt – fyra år senare var Solsidan tillbaka med tre planerade säsonger (2019, 2021 och 2023).

Succén såg ut att fortsätta med ett premiäravsnitt som sågs av 1,8 miljoner tv-tittare, men till säsongsavslutningen hade siffran dalat ner till en miljon.

✔︎ Så presenterade TV4 nya Solsidan-säsongen

”I Solsidans sjunde säsong får vi följa familjerna när de konfronteras med livskriser och livsstilsförändringar som ett resultat av sina livskriser. Alex och Anna står åter inför en skilsmässa som leder Alex in i det digitala dejtandets värld medan Annas namn florerar i skvallerpressen efter en påstådd romans med en kollega på filminspelningen hon precis kommit hem från. Mickan fyller 40 och får ett plötsligt infall att påbörja karriär – som influencer. Fredde söker svar på vad som gör honom lycklig och under resans gång lyckas han återförenas med sin bakgrund inom synthrörelsen. Ove konfronteras till sist med sin egen snålhet och hans nyfunna generositet oroar Anette”.

Annons

I den nya säsongen, den sjunde i ordningen, har raset fortsatt. Premiären klarade sig precis ovanför miljonstrecket, men därefter har serien legat stadigt under 900 000, enligt statistik från MMS som mäter tittarsiffror.

Tittarna saknar Mia Skäringer Lázárs rollfigur ”Anna”

När Hänt går igenom kommentarerna till klippen på TV4:s Facebook-sida är tittarnas frustration påtaglig.

”Det har gått från roligt till löjligt och det är så trist. Det var verkligen ett av mina favoritprogram ända tills denna säsong började sändas”, skriver en tittare och flera andra har liknande åsikter.

En möjlig orsak är att en av seriens ledande figurer, Anna, syns allt mindre. Mia Skäringer Lázár har själv sagt att hon ”vill vara med så lite som möjligt”.

– Jag har varit arbetsnarkoman och sagt ja till allting vilket har resulterat i att jag har jobbat alldeles för mycket under långa perioder. Man spelar in ”Solsidan” samtidigt som man är ute och spelar sin föreställning och det är dubbla föreställningar för att det går så bra liksom. Det är klart att utåt går det bra, men inuti rasar ju ens korthus långsamt, sa hon till Aftonbladet inför årets premiär.

Annons

I veckan publicerade TV4 själva ett klipp med ”Anna” på Facebook och skrev: ”Många har frågat vart Anna har tagit vägen. Hon har varit väldigt upptagen, men vi har på känn att hon är tillbaka på Solsidan väldigt snart...”

TV4:s svar om tittarsiffrorna

Flera tittare svarade att de saknar Mia Skäringer Lázárs rollfigur och fortsatte kritisera serien. Ett axplock:

”Ja, man saknar Mia. Sen är serien för överdriven numera tycker jag. De första säsongerna var ju mer hämtade ur ett riktigt liv som faktiskt skulle kunna vara verkligt. Nu är det inte mycket som är trovärdigt tyvärr. Synd då jag älskat serien innan”, skriver en tittare.

”Något måste ta slut nån gång och när det ska fortsättas för att folk vill så blir det inte bra till slut. Så har det blivit med Solsidan. Det skulle aldrig gjorts en ny säsong. Blir så med nästan alla serier till slut, om man inte lägger ner i tid”, skriver en annan.

Annons

✔︎ Tittarsiffror (TV) för Solsidan säsong 7, 2021:

Avsnitt 1, 17 oktober: 1 018 000
Avsnitt 2, 24 oktober: 828 000
Avsnitt 3, 31 oktober: 887 000
Avsnitt 4, 7 november: 895 000
Avsnitt 5, 14 nov: 861 000
Avsnitt 6, 21 nov: 894 000
Avsnitt 7, 28 nov: 873 000

Källa: MMS

Hänt har kontaktat TV4 och kanaldirektören Fredrik Arefalk menar att tittarna flyttat från linjärt till online. I ett mejl svarar Arefalk:

”Solsidan befäster sin unika position som Sveriges i särklass populäraste komediserie och är ett fantastiskt exempel på hur tv-konsumtionen förflyttar sig. Det digitala tittandet av Solsidan har ökat med 30 procent jämfört med senaste säsongen som sändes 2019 och totalt har närmare 2,2 miljoner sett premiäravsnittet i TV4 Play, C More och TV4-kanalen. Hittills har säsong 7 cirka 1,9 miljoner tittare i snitt. Men den digitala konsumtionen fortsätter att öka hela tiden så dessa siffror kommer att växa ytterligare innan vi är i mål med säsongen. En succé utöver det vanliga”.

MMS släppte i dagarna färska siffror över streamingtjänsternas räckviddsutveckling de senaste fem åren. TV4 Play visar på en fortsatt ökning vad gäller både räckvidd och tittartid, det visar siffror från MMS senaste rapport ”Trend & Tema”, uppger Dagens Media.

Foto: TV4

Annons