Nya Ica-reklamen möts av kritikstorm efter upptäckten

Ica-stig & Ica-Stina

På senaste tiden har många tittare ansett att det är vuxenmobbning i Icas nya reklamfilmer. Nu riktar de stark kritik mot matjätten.
”Så hemskt”, skriver en tittare.

Historien om Ica-handlaren Stig och hans butik har blivit en riktig succé hos svenska folket. Men det är mycket som har hänt i historian sedan reklamseriens start.

Till en början spelades Ica-Stig av Hans Mosesson, men efter 13 år som rollen tackade han tillslut för sig och lämnade istället över Ica-rocken till Loa Falkman. Men i slutet på december meddelade även han att han valt att avsluta uppdraget.

I flera veckor gick svenska folket runt och gissade och tippade på vem den nya Ica-Stig kunde vara. Och efter flertalet ledtrådar i både reklamfilmer och ute på stan så stod det klart att det är Björn Kjellman, 57, och Suzanne Reuter, 68, som nu är nya Ica-Stig respektive Ica-Stina.

FÅ SVERIGES HETASTE NÖJESNYHETER FÖRST: Ladda ned nya Hänt-appen här!

Den verkliga relationen mellan Ica-Stig och Ica-Stina

Redan i första reklamfilmen med Ica-Stig och Ica-Stina får tittarna reda på vilken relation de faktiskt har till varandra. Det visar sig nämligen att de är syskon och att de har ärvt butiken av deras pappa som själv var Ica-handlare. Men medan Stig har varit kvar och jobbat i butiken har Stina varit ute och rest, och när hon nu kommer tillbaka för att plötsligt styra och ställa blir det därför spänt mellan syskonen.

LÄS MER: Icas nya besked om Jerry – efter tv-profilens plötsliga försvinnande

I de små reklamsnuttarna får man därmed se syskonen tjafsa och lägga små pikar till varandra medan de försöker kompromissa i butiken, och de små syskongnabben har roat många. Men medan vissa tycker det är kul och underhållande tycker andra att det inte alls är lika roligt.

Tittarnas starka kritik mot nya Ica-reklamerna

Flera tittare har nämligen reagerat på tjafset som försiggår mellan Stina och Stig och menar på att det är vuxenmobbning. I kommentarsfältet på Icas Facebooksida skriver de nu om sina känslor kring de nya reklamerna.

”Nej ni har tappat hela konceptet. Det var bättre förut, då skrattade man åt reklamen. Då var det humor men nu är det mest mobbning tycker jag”, skriver bland annat en tittare.

”Katastrof sedan de blev två. Det är rena rama mobbningen och inget annat, och det trodde jag inte ICA höll på med. Men så fel jag hade då. Tittar inte på reklamen längre och funderar även på att sluta handla på ICA så länge ni håller på med det här tramset och har mobbning i er reklam”, skriver en annan.

”Så hemskt att höra vuxenmobbning! Tog illa vid mig. Några som talar bakom ryggen på en. Usch!”, skriver en tredje.

LÄS OCKSÅ: TV4-tittarnas ilska efter programkrocken med Karl Fredrik på Österlen

LÄS OCKSÅ: Pernilla Wahlgren om återföreningen med Joachim Lennholm