Mia Skäringers kritik – efter Bianca Ingrossos bilder

Mia Skäringers kritik – efter Bianca Ingrossos bilder
Mia Skäringer är kritisk mot hur influencer-världen utvecklats med tiden.
I sin podcast riktar hon kritik mot typiska idealbilder och hur de får unga kvinnor att köpa olika varor – och lyfter Bianca Ingrosso som ett exempel.
– Jag blir så upprörd, säger hon.
Annons

Mia Skäringer, 43, och Anna Mannheimer, 56, driver sedan drygt två år tillbaka podcasten Skäringer och Mannheimer tillsammans. I den diskuterar duon väldigt många olika ämnen – och däribland en hel del feminism. I det senaste avsnittet riktar Mia Skäringer skarp kritik mot influencers som tjänar miljontals kronor på att få unga kvinnor att köpa varor och tjänster. Hon menar att sociala medier-industrin har gått rejält snett – och influencern Bianca Ingrosso, 24, pekas ut som ett av många exempel.

I podcasten diskuterar de även om nakenhet och sociala medier. De reagerar kraftigt på en händelse där konstnären och kroppsaktivisten Stina Wollter fått sitt konto borttaget för ett tag sedan. Anledningen var att hon ansågs bryta mot Instagrams regler om nakenhet.

Annons
Annons

Det som fick appen att avaktivera Stina Wollters konto var att hon publicerat en svartvit bild på sin nakna kropp, där man främst ser mage och ben, men också en del könshår. En helt oskyldig bild, menade flera av hennes följare. Efter påtryckningar gav Instagram efter och aktiverade Stina Wollters konto igen. Men att kontot avaktiverades fick Mia Skäringer att se rött.

Annons

Hon menar att alla så kallade idealkroppar, som är smala, inte blir borttagna om de innehåller naket. Men så fort en kvinna postar något som inte är enligt normen så ska hon avaktiveras eller censureras.

– Det blir oerhört tydligt hur skevt det är, säger Mia Skäringer i podcasten.

I podden är duon märkbart upprörda över hur det fungerar på sociala medier.

Annons

– Sen går man då in på andra konton och ser att där finns det bröst som trycker sig mot rutor, det är rakade muttor som också trycker sig fram, det är arslen med stringtrosor där man ser konturen av blygdläpparna. Man ser bröstvårtor, man ser ungefär allting. Men det är smala kvinnor, säger Mia Skäringer.

”Som Bianca Ingrosso till exempel”

Enligt Mia Skäringer och Anna Mannheimers teori styrs mycket i sociala medier av vad som håvar in mest pengar. Podduon är kritiska till att stora förebilder på nätet tjänar enorma pengar på att uppmana följarna att köpa varor eller tjänster – som ofta har med skönhet eller utseende att göra. Bianca Ingrosso pekas ut som exempel och jämförs med Stina Wollter.

Annons

– Om vi tar någon som säljer mycket saker och är väldigt smal och modellig, vi behöver inte nämna namn, säger Mia Skäringer.

– Men som Bianca Ingrosso till exempel, säger Anna Mannheimer då.

– Ja, till exempel. Och vad som händer om man följer Stinas konto är att människor kanske känner att de duger mer som de är, och att livet inte bara går ut på att köpa saker. Folk kanske inte springer i väg och köper, köper och köper. Då kanske det också bidrar till att det är ”dåligt” med sådana konton, för då är inte ruljangsen med pengarna där, säger Mia Skäringer.

Foto: Maja Suslin / Johan Jeppsson / TT

Se mer från den spännande nöjesvärlden hos Hänt:

Dela på:
Annons
Annons
Annons
Annons
Laddar nästa artikel…