LÄS MER:Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Spotify betalade ut 1,6 miljarder i Sverige

03 maj, 2023 
TT Nyheter
Svenska rättighetsinnehavare fick 2022 dela på 1,6 miljarder kronor från Spotify-strömningar. Arkivbild.
1,6 miljarder kronor genererades i intäkter av svenska artister på Spotify 2022. Det är 15 procent mer än året innan.
– Det är nästan en fördubbling jämfört med hur mycket vi betalade ut 2017. Utvecklingen har gått väldigt snabbt, säger Johan Seidefors, nordisk musikchef på Spotify.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Sedan tre år tillbaka släpper strömningstjänsten Spotify årligen en rapport som visar hur mycket pengar man betalar ut i royalty till rättighetsinnehavare som skivbolag och låtförlag.

Mer musik

Totalt ökade musikförsäljningen i Sverige med 6 procent i fjol enligt siffror från Ifpi, som är musikbolagens branschorganisation.

– Människor konsumerar totalt mer musik i dag än tidigare. Innan digitaliseringseran kanske man köpte tre skivor per år, men nu fördelas lyssningen på det man faktiskt tar del av, säger Jenny Hermanson, vd för Spotify i Norden.

Spotify är världens största strömningstjänst och har sedan den lanserades 2006 återkommande kritiserats för att betala ut låga ersättningar till artister och skivbolag. Enligt bolagets egen rapport får artisterna dock nu ta del av en större summa pengar – även om ersättningen inte går direkt till enskilda musikskapare.

– Spotify betalar inte ut pengar till artister utan till rättighetsinnehavare som har ett avtal med artisten. Och där väljer artisten själv vilket avtal den vill ingå, säger Johan Seidefors.

Annons

Internationella lyssningar

I rapporten skriver Spotify att antalet svenska artister som genererar över fem miljoner kronor per år har tredubblats sedan 2017. 60 procent av svenska artisters intäkter kommer också från internationella lyssningar.

– Svenska artister får lyssningar utanför landets gränser. De är väldigt duktiga på att nå sin publik och man kan verkligen prata om det svenska musikundret. Det är en väldigt bra siffra om man jämför med andra länder och marknader, säger Jonas Seidefors.

Rättad: I en tidigare version av artikeln fick Jenny Hermanson fel titel.

Annons