TRENDAR JUST NU!Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Spelkungen: Våra sagor ska inte ha något slut

29 apr, 2023 
TT Nyheter
Tjodolf Sommestad har titeln president på spelbolaget King, som ligger bakom megasuccén "Candy crush". Han ser med tillförsikt på företagets position på mobilspelsmarknaden, trots ökad konkurrens.
Framtiden är mobil, även i spelvärlden. Men Sveriges spelkung räds inte ökad konkurrens.
– Vi vill hellre att någon har en vana att spela tio minuter varje dag, varje år, än att man spelar klart spelet, säger Tjodolf Sommestad, president på "Candy crush"-skaparna King.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

För 20 år sedan skapade det som nu är King en plattform för snabba, enkla spel på nätet. I dag har så kallade casualspel flyttat till mobilen och tagit över rollen som draglok för en hel bransch.

– Nu har miljarder människor runt om i världen en potentiell spelkonsol som de bär runt hela tiden. Så var det inte förut, säger Sommestad.

Mobil framgång

Att fler stora, traditionella speljättar nu även vill vara mobilkungar är inget som skrämmer Sommestad:

– Jag kan inte påverka så mycket om någon annan släpper ett spel, men det får de gärna göra. Det blir bara mer innehåll och mer anledning för att fortsätta spela spel i mobilen. Vi har en väldigt bra position på marknaden.

Kings i särklass största framgång, "Candy crush", kom 2012 och har därefter spritt sig till alla världens hörn och plattformar. Det till synes simpla konceptet i att kombinera godis i färgglada rader fick människor som tidigare inte spelat att bokstavligt talat gå bananas.

Annons

– Det finns nog fortfarande de som tycker att spel ska spelas på en spelkonsol, eller dator, inte mobiltelefon. Men det spännande är ju att samma individer ofta har massor av spel på sin mobiltelefon också.

Datakraft

Att verka på mobilspelsmarknaden är på flera sätt annorlunda än att göra traditionella tv- och datorspel. Inte minst gäller det ofta att hålla i gång ett spel i månader, om inte år.

– Vi har ju aldrig tänkt att våra sagor ska ta slut, säger Sommestad.

– Många företag säger att de använder data för att utveckla sig men jag tror inte många använder det så mycket som vi gör. Vi har över 230 miljoner användare så vi får in mycket signaler om vad de tycker är roligt.

TT: Men 230 miljoner användare måste ju också betyda att det spretar ganska mycket åt olika håll vad folk gillar?

– Det spretar såklart. Men det gäller också att vara snabbfotad i det där när man kan. Spelvärlden är föränderlig. Vi på King har gjort plattformsbyten förut, gått från webben till Facebook och sen till mobilt och från iphones till android och så vidare. Vi kommer att fortsätta, vi kommer att vara där spelarna är.

Annons