LÄS MER:Pernilla WahlgrenAlla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Så bor kändisarna
Festis marknadsföring banner

Bergmanpris ska forma ny Ruben Östlund

30 jun, 2023 
TT Nyheter
Den vuxna publiken som är intresserad av konstnärliga filmer har övergett biograferna. Ett nytt pris i regissören Ingmar Bergmans anda ska uppmuntra unga manusförfattare att göra filmer för en bredare publik. Arkivbild.
Film och tv-branschen krisar efter pandemi, strejk och strömningskrig. Nya "The Ingmar Bergman script award" ska motivera unga manusförfattare som behärskar ett konstnärligt uttryck men också kan fånga intresset hos en bredare publik.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

– Svenska filminstitutet har under många år inte pratat om publik överhuvudtaget. Det är något vi måste förändra i branschen – det är inte fult att prata om publik i samband med konstnärlig film, säger Tim King, Executive Vice President Production på SF Studios, som distribuerat många av Ingmar Bergmans filmer.

SF Studios och Bergmancenter har tagit initiativ till ett nytt pris som består av 30 000 kronor och coachning av en erkänd nordisk filmkreatör (en ny för varje år) för att förbättra manus.

Klimatet för bred konstfilm ser annorlunda ut i dag än när Ingmar Bergman var verksam men Tim King nämner samtida nordiska förebilder som Ruben Östlund, Thomas Vinterberg och Joachim Trier.

Måste göra folk nyfikna

TT: Ingår marknadsföringsstrategi?

– Nej vi tänker primärt på manusprocessen. Det går inte att marknadsföra en film som publiken inte är intresserad av. Det har man försökt i många år nu och sagt "om vi bara lägger mer marknadsföringspengar då kommer folk", men det har inte funkat. Det måste vara någonting i berättelsen som gör folk nyfikna.

Annons

Film och tv-branschen går just nu igenom en orolig tid. Fortfarande skakad av pandemin och nu med en manusförfattarstrejk i Hollywood, budgetnedskärningar hos exempelvis Disney i USA och hos Viaplay i Sverige.

Vill se konstnärlig kvalitet

För att lösa krisen behövs rent kommersiella filmer, men branschen söker också efter sätt att få tillbaka publiken som vill ha någonting mer.

– Barnfilmer är väldigt poppis i Sverige och det finns breda komedier som fortfarande funkar på bio också, men vi saknar filmen med hög konstnärlig kvalitet, förutom Ruben då och då. Och det är den vi vill åt, säger Tim King.

Annons