Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Vattenfall tvingas byta 900 000 elmätare – uppmaningen till kunderna

FOTO: TT
Nu varnar bolaget för höga fakturor.
– Vi beklagar, säger kommunikationschefen Eva Feldt till SVT.
Alla Vattenfalls kunder, runt 900 000, ska få nya elmätare.
Nu vittnar flera villaägare att fakturorna har uteblivit av den orsaken.
– De var här och bytte min elmätare i juni och sedan fick jag ingen elräkning på flera månader, säger Vattenfall-kunden David Persson Lind till SVT.
Nu är kunderna oroliga över vad summan landar på när de väl får elräkningen.
Enligt Vattenfall själv har problemet drabbat kunder där det saknats mätvärden eftersom personer av olika anledningar inte kunnat byta ut mätaren.
– Det beklagar vi självklart. Vi jobbar på att lösa det här problemet så snart som möjligt och tar kontakt med kunder löpande, säger Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall Eldistribution, till SVT.

Eva Feldt, kommunikationschef på Vattenfall.
Kunden: ”Inkasso...”
Bolaget tvingas genomföra bytet av elmätare i den här känsliga tiden eftersom en ny lag träder i kraft 31 december 2024. Den nya lagen säger att varje elbolag måste ha smarta elmätare.
Samtidigt uppmanar Vattenfall sina drabbade kunder att fakturan kommer bli högre än vanligt.
– De bryter mot vårt avtal som innebär att jag ska betala månadsvis. Hade jag helt plötsligt frångått det och börjat betala halvårsvis trots att fakturan kommer en gång i månaden så hade det blivit ett inkassoärende, säger villaägaren Tony Westman från Skutskär, till SVT.
FOTO: TT