ExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtraExtra
TRENDAR JUST NU!Hänt ExklusivtFarmen 2024Mästarnas Mästare 2024Kändisintervjuer du vill seMasked singerRobinson

SVT-profilen Mats Knutson i svår tvist – har utnyttjats: ”Olagligt”

10 maj, 2023 
https://image.hant.se/image-8773938?imageId=8773938&width=1320&height=1320&cropw=100&croph=100&x=0&y=0
Daniel Sörensen
SVT-profilen Mats Knutson i svår tvist – har utnyttjats: ”Olagligt”.
SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson har blivit utnyttjad av det nystartade magasinet Konkret.
De har använt hans ansikte i reklam, utan hans tillåtelse.
– Det är djupt oetiskt och dessutom olagligt att göra så här utan att be om lov, säger Knutson till Dagens Media.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Ulf Kristersson (M): ”Det är Sveriges största problem”Brand logo
Ulf Kristersson (M): ”Det är Sveriges största problem”

På Facebook har det nystartade samhällsmagasinet Konkret skickat ut reklam till potentiella prenumeranter. En av reklambilderna föreställer SVT:s inrikespolitiska kommentator Mats Knutson, 59, som en målad clown. I annonsen syns också texten: ”Trött på den svenska mediecirkusen? Vi också! Prenumerera gratis nu”.

Enligt lagen om namn och bild i reklam får man inte använda en person i kommersiellt syfte såvida den inte gett sin tillåtelse. Mats Knutson säger till Dagens Media att han inte gett sitt samtycke.

SVT-profilen Mats Knutson.
SVT-profilen Mats Knutson.

– Jag har absolut inte godkänt det. Det är djupt oetiskt och dessutom olagligt att göra så här utan att be om lov, säger han.

Eftersom Knutson förekommit i Konkrets reklam utan sitt godkännande har han laglig rätt att få ersättning och skadestånd samt att upprätta en polisanmälan.

Annons

– Det är klart att det är tråkigt. SVT har kontaktat dem och bett dem ta bort bilden, säger han.

Chefredaktören: ”Han fick klä skott för detta”

Stefan Bergmark är chefredaktör på Konkret samt chefredaktör och ansvarig utgivare för samhälls- och kulturmagasinet Opulens. Han säger att bilden med Mats Knutson per definition inte är kommersiell, då det ”... är en satirisk bild över mediecirkusen där Mats Knutson fick personifiera den”.

Mats Knutson med sin fru Lottie Knutson, journalist och kommunikatör.
Mats Knutson med sin fru Lottie Knutson, journalist och kommunikatör.

Dagens Media frågar Bergmark vad de ville ha sagt med att måla upp Knutson som en clown.

– Vår publicistik är riktad mot mainstreammedia och han fick helt enkelt klä skott för detta. Och mer kommer i den vägen, säger han.

FOTO: Patrik C Österberg/TT, Lizzie Larsson/TT

Annons