mat

”Gratismaten” för dig som vill äta kalorisnålt – lista med livsmedlen

Här är den kalorisnåla maten som både är mättande och billig.

FOTO: Janerik Henriksson/TT, Björn Larsson Rosvall/TT
Vill du skära ner på sötsakerna inför julen?
Kanske tjuvstarta med nyårslöftet om att börja äta nyttigare 2023? Det finns livsmedel som både är hälsosamma och billiga – som du kan äta med ”gott samvete”.
Här är listan med den kalorisnåla maten!

Det är viktigt att inleda med att berätta att det inte på något sätt är ett måste att räkna kalorier för att hålla eller gå ned i vikt – däremot är det bra att ha lite grundkoll på vilka livsmedel som är kalorisnåla/kaloririka. Äter man färre kalorier än vad man gör av med så går man ned i vikt. Någonting många har som målsättning under denna tid på året.

Kanske går du i tankebanorna att bli lättare i kroppen under 2023? Då får du lite generella tips hur du ska tänka kring livsmedel som gör gott och som smakar gott.

Valnötter kan man ha både i maten eller som snacks. De är näringsrika och innehåller bra fetter, men de är också väldigt kaloririka.

Valnötter kan man ha både i maten eller som snacks. De är näringsrika och innehåller bra fetter, men de är också väldigt kaloririka.

FOTO: Janerik Henriksson/TT

Några enkla grundkunskaper för att undvika kalorifällor (källa: Sats):

  1. Fettrika livsmedel innehåller alltid, oavsett vilken typ av fett, många kalorier per gram. Exempelvis är valnötter, olivolja och olika typer av nötsmör generellt sett nyttigt, men också väldigt kaloririkt.

  2. Livsmedel som innehåller rikligt med fibrer, vatten och protein innehåller generellt få kalorier per gram. De ger också bättre mättnadskänslor. Det kan handla om frukt, grönsaker, rotfrukter, baljväxter, torsk, tonfisk och kyckling. Rekommendationen att äta minst 500 gram frukt och grönt per dag kvarstår.

  3. Tomma kalorier ska man undvika! Livsmedel med mycket tillsatt socker bidrar med onödiga kalorier som inte heller ger någon vidare näring. Godis, fika och andra sötsaker kan man givetvis unna sig då och då, men inte varje dag.

  4. Undvik att dricka dina kalorier. Söta eller alkoholhaltiga drycker bidrar med låg mättnad men med många kalorier. Många tror att juicer och smoothies är nyttiga, men de innehåller ofta tillsatt socker och dessutom är ofta fruktköttet, och därmed fibrerna, bortplockat.

Fritt fram att äta stora mängder av följande (källa: Wellobe/Aftonbladet):

Efterföljer man sig någorlunda till dessa ”grundregler” kan man äta nästan hur mycket som helst av den mat som listas här nere. Det handlar om livsmedel som är näringsrika, kalorisnåla och goda.

I dessa ekonomiskt tuffa tider är det dessutom ett väldigt stort plus att den så kallade ”gratismaten” (för att vissa livsmedel ligger nära noll kalorier) dessutom är billig. Många av varorna brukar reas ut i dagligvarubutikerna.

Med ökade utgifter har det blivit än viktigare för svenskarna att äta baserat på vad plånboken klarar.

Med ökade utgifter har det blivit än viktigare för svenskarna att äta baserat på vad plånboken klarar.

FOTO: Chris Anderson/TT

Här är listan: Alla sorters kål (vit, röd, grön och så vidare), broccoli, fänkål, gurka, morötter, paprika, sallad, spenat, selleri och tomat.

Sen finns det andra livsmedel som också är kalorisnåla, men som kanske inte är riktigt lika billiga i butik: Apelsin, bär, grapefrukt, melon, nektarin, päron och äpple.

Wellobes dietist Josefine Jonasson har en idé om hur en nära på perfekt måltid bör se ut. Det är bra att börja med en bra proteinkälla, till exempel kyckling, vit fisk eller skaldjur. De är alla kalorisnåla alternativ, men höga proteinvärden. Dessutom ger de en skön mättnadskänsla utan att vara alldeles för dyra livsmedel.

Sedan kan man ösa på med valfria grönsaker, kanske från listan här ovanför, och komplettera med fiberrika kolhydrater såsom fullkornspasta eller råris.

FOTO: Janerik Henriksson/TT, Björn Larsson Rosvall/TT, Chris Anderson/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN