Prishöjningar slår tillbaka mot Heineken

Prishöjningar slår tillbaka mot Heineken

Försäljningen pressas oväntat mycket efter prishöjningar, visar en rapport från öljätten Heineken. Arkivbild

J. David Ake AP/TT

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Prishöjningar trycker ned försäljningen för den nederländska bryggerijätten Heineken, visar en delårsrapport för årets första kvartal.

Försäljningsvolymen under kvartalet sjönk 3 procent organiskt, vilket var en djupare nedgång än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med minus 1 procent, enligt Bloomberg.

Försvagad efterfrågan noterades inte bara i Europa, utan även i Asien, Afrika och Mellanöstern.

Heineken, världens näst största öltillverkare, har som många konkurrenter höjt priserna med hänvisning till högre råvarupriser, vilket pressat marginalerna.

– Vi ser det ekonomiska läget som turbulent och osäkert, säger vd Dolf van den Brink.

FRÅN FÖRSTASIDAN