Tittarna rasar efter Netflix stora ändring
Streamingtjänsten Netflix har på kort tid blivit det nya sättet att se på tv-serier och film. En av fördelarna med att betala för en prenumeration är att man kan se sina favoritserier utan att tvingas se reklaminslag.
Men nu kan Netflix koncept komma att ändras. I USA har Netflix nu provat att visa reklam för några utvalda användare, skriver The Verge.
De som kommer råka ut för reklaminslag är serieälskare som sträckkollar på avsnitt. Mellan avsnitten visas reklam för andra Netflix-producerade serier som användaren kan vara intresserad av att se.
Annons:
ANNONS Här är årets mest omtalade hårborste – så ger den dig platt hår på bara någon minut!
Försöket med att visa reklam har mött stor kritik från användarna. På sociala medier har besvikna Netflix-användare vädrat sin ilska inför reklaminslagen. Många hotar sluta betala för Netflix om de börjar sända reklam och menar att reklam för andra serier mellan avsnitten förstör upplevelsen.
“Jag slutar med Netflix om de börjar med den här reklam-skiten. Ingen är för det. Det är därför alla har Netflix“, skriver en person på Twitter.
“I samma sekund som jag ser ett reklaminslag när jag tittar på Netflix säger jag upp min prenumeration“, skriver en annan.
“Hm, jag är ganska säker på att det här kommer att få mig att säga upp min prenumeration. Jag betalar er pengar för reklamfri underhållning. Så om det blir en “reklamkanal” kommer era kassaskrin bli tomma“, menar en tredje twittrare.
För att göra saken värre har flera av de användare som råkat ut för reklamtestet inte kunnat hoppa över reklaminslaget på grund av en bug. Felet ska nu vara åtgärdat och enligt Netflix är det meningen att man ska kunna hoppa över reklamen och gå direkt till avsnittet.
– Vi testar om rekommendationer mellan avsnitt hjälper medlemmar att upptäcka historier som de kommer att gilla snabbare, säger Netflix till The Verge.
Netflix har redan fått kritik för en av sina nya funktioner. När man loggar in på startsidan börjar en trailer automatiskt spelas – med ljud. Trots att många användare menar att funktionen är inget annat än irriterande har Netflix bestämt sig för att ha den kvar.
– Det kommer att förkorta den tid medlemmar bläddrar och hjälpa dem att hitta något de kommer att tycka om ännu snabbare, säger Netflix.
Huruvida reklamexperimentet kommer att nå Sverige är ännu oklart.
Här är skräckfilmerna som får tittarna att svimma och spy:
LÄS OCKSÅ: Här är Netflix mest hatade film just nu – och anledningen varför
LÄS OCKSÅ: Stel i ryggen? Lär dig sköna övningen som hjälper!
FOTO: IBL