TRENDAR JUST NU!Melinda JacobsAlla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastet

Thomas Di Leva om karriären: "Hur vi än gör blir vi Lill-Babs"

13 dec, 2015 
AvSofia Hadjipetri Glantz
Han kallar sig själv för påfågel och ser likheter med Barbro "Lill-Babs" Svensson. Thomas Di Leva summerar 35 års karriär.
Annons

Redan som tonåring började Thomas Di Leva, 52, spela i punkband. Sedan dess har Sveriges mest säregna artist skrivit den ena odödliga klassikern efter den andra samtidigt som han har fortsatt turnera. I sommar är han aktuell som en av artisterna i Diggiloo-gänget.

Thomas Di Leva är nästan alltid klädd i kaftan. Foto: IBL

– Så länge det känns bra och är roligt och spännande så är det fantastiskt. Det är helt otroligt att jag har hållit på så länge. Det är overkligt, säger han till Hänt.

Thomas roll är han på det klara med.

– Det är att vara Thomas Di Leva. Han är någon som kommer in som en påfågel. Det finns ingen annan i hela världen som låter som Di Leva. Sedan kan man tycka illa eller bra om det. Det är ingen som skriver de låtar eller texter som jag gör. Ingen ser ut som jag. Det finns nog inte ens någon som har mitt ansikte.

Annons

Artistens stora inspiration? Barbro “Lill-Babs” Svensson, 77. Båda medverkade i första säsongen av Så mycket bättre år 2010.

Thomas Di Leva och Barbro "Lill-Babs" Svensson var med i första omgången av succéprogrammet Så mycket bättre år 2010. Foto: IBL
Thomas Di Leva och Barbro “Lill-Babs” Svensson var med i första omgången av succéprogrammet Så mycket bättre år 2010. Foto: IBL

– Hon har också varit artist väldigt länge. Det är svårt för henne att veta när hon är artist eller Barbro. När jag träffar henne tänker jag: “Åh Gud, jag är likadan”.

– Gränserna suddas ut med åren när man har lagt så många tusen timmar på scener och på tv. Till slut blir det en livsstil. Hur vi än gör blir vi Lill-Babs. Och det är fantastiskt. Om man är hälften så pigg som hon i hennes ålder så får man vara glad.

Andra läser också:

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..
Annons