LÄS MER:Pernilla WahlgrenSå bor kändisarnaExklusivt på HäntAllsång på SkansenSommar i P1

Efter kritiken – Hannah och Amanda anmäls

28 apr, 2017 
Lina Linnros
Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman har anmälts Konsumentverket. Varför? Jo på grund av deras marknadsföring av kosttillskottet "Hers".
Annons

Det har pågått en hätsk debatt på de sociala plattformarna om systrarna Hannah Widell , 42, och Amanda Schulman, 36 kosttillskott ”Hers”.

Flera kritiska röster har höjts mot kosttillskottet. Johan Hedberg har kallat det: ”vedervärdig skit”. Sanna Lundell, 38, skrev: “Men jag ogillar att ni gör stora pengar på vin. Och nu på ett oseriöst alldeles för dyrt piller”. Journalisten Jenny Strömstedt , 44, skrev en krönika där hon bland annat skrev: ”små burkar som mer liknar godiset man köper på knallemarknaden med etiketten Bakispiller”.

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..

Skribenten Sara Martinsson från Politism riktade skarp kritik mot hur systrarna marknadsförde kosttillskottet HERS. Hon menar att Widell och Schulman kringgår EU:s lagar genom att sprida sina följares uppskattande inlägg om HERS, snarare än att skriva om effekterna själva:

“Genom att uppmana sina hundratusentals följare att dela sina personliga upplevelser av HERS har Widell-systrarna regisserat sin egen kampanj, utan att för dens skull göra något fel. De påstår ju inte själva att pms:en, sötsuget eller tröttheten försvinner. Alla vittnesmål om produktens potens kommer från användarna.”

Annons

Det verkar inte bara vara Sara Martinsson som tycker så för nu har Konsumentverket tagit emot två anmälningar mot marknadsföringen av HERS, enligt nyhetsbyrån Siren.

Hannah Widell har tidigare svarat på frågan om faran att marknadsföra kosttillskottets effekter utan att det finns några vetenskapliga bevis för det:

Det finns alltid en debatt kring kosttillskott. Det finns de som tycker att det är fullständig bluff medan andra anser att de fungerar utmärkt, jag är en av de senare. Vi marknadsför det heller inte som ett läkemedel, vi har tagit fram det för att det funkar för oss. Bevisligen upplever andra att de har märkt av en förbättring och delar med sig av hur det påverkat dem. Vissa läkemedel fungerar inte för alla heller. När vi gör produktsamarbeten utgår vi alltid från oss själva och vad vi behöver i livet, svarade hon till Resume.

Systrarna har tidigare fällts av Konsumentverket för vilseledande marknadsföring men då gällde det deras eget vin.

Foto: IBL, Stella

Annons