Prinsessan Madeleine i blåsväder! Bilden sprids: ”Oerhört integritetskränkande”
– Förvånad och förfärad, säger Caroline Engvall till Hänt.
Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Prinsessan Madeleine, 43, kritiseras nu hårt av barnrättsexperten Caroline Engvall, 47, efter att hennes samarbetspartner marknadsfört sina produkter med bilder på unga barn.
Det var i slutet av mars i år som nyheten kom att prinsessan Madeleine, lanserade sitt eget hudvårdsmärke. Märket, vid namn MinLen, skapade hon i samarbete med antroposofmärket Weleda.
Det är inte första gången hennes företag har fått utstå hård kritik. Hänt har tidigare rapporterat att märket kritiserades i samband med lanseringen av hudvårdsmärket.
Den här gången handlar kritiken om att Madeleines samarbetspartner Weleda marknadsför sina produkter med hjälp av att influencers publicerat bilder på sina mycket unga barn när de använder hudkrämerna från företaget.
Barnrättsexperten kritiserar nu Madeleine
Caroline Engvall arbetar som journalist och har sedan 20 år tillbaka specialiserat sig på barns utsatthet på nätet. Hon har skrivit 45 böcker på temat.
Hon menar att reklambilderna är integritetskränkande och exponerar barn i ytterst privata situationer – för ekonomisk vinning.
– Det jag kritiserar prinsessan Madeleine för är ju dels hur hon kan tillåta att både influencers och hennes egna företag och samarbetspartners godkänner de här bilderna men också delar dem på alla sina kanaler eftersom det är oerhört integritetskränkande för de barn som är med på de här bilderna, säger Caroline Engvall till Hänt.
Prinsessan Madeleine har länge engagerat sig i World Childhood Foundation, vilket är en organisation som strävar efter att förebygga våld mot barn.
– Därför blev jag väldigt förvånad över att se de här bilderna på alla konton. Och då funderar jag verkligen över vad som har gått fel här i tänket för att skydda barn. Gäller inte det när man då har ett företag som hon har och tjänar pengar på det? Det blev jag både förvånad och förfärad över, säger Caroline Engvall.
Prinsessan Madeleines företag kan ha brutit mot lagen
Caroline Engvall berättar att Madeleines företag kan ha brutit mot lagen.
– Vi har ju en svensk lag sedan 2020 som heter barnkonventionen. Och en artikel där, artikel 16, tar upp att barn har rätt till privatliv. Och det betyder ju att barn ska kunna vara skyddade i hemmet och speciellt i privata miljöer, som i sitt sovrum eller i ett badrum. Och det här gäller ju givetvis också på nätet, där inga vuxna har rätt att exponera barn på det här sättet. Och särskilt inte för ekonomisk vinning, säger hon.
Hon fortsätter:
– Dessutom finns det ingen tillsyn till det här och den ekonomiska ersättningen vet man inte om barnen ens får ta del av. Så det finns väldigt många delar i det här som jag kritiserar, säger barnrättsexperten.
Caroline Engvall kommer inte att ta vidare det här rättsligt, men hon ska försöka kräva svar från hovet.
FOTO: TT, Instagram
