LÄS MER:NYTT! Korsord Bianca Ingrosso Pernilla Wahlgren Exklusivt på Hänt Idol

Prinsessan Madeleine talar ut efter massiva kritiken: ”Jag blev chockad”

28 aug, 2025
Prinsessan Madeleine fick utstå hård kritik i samband med lanseringen av hudvårdsmärke MinLen, som hon skapade tillsammans med antroprosofmärket Weleda.
Nu bryter prinsessan tystnaden.
– Jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik, och mängden kritik som riktades mot mig, berättar prinsessan för Dagens industri.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Här dricker Sommerlath-sonen öl – med prinsessan Estelle!
Här dricker Sommerlath-sonen öl – med prinsessan Estelle!

Det var i slutet på mars i år som nyheten kom att prinsessan Madeleine, 43, lanserade sitt eget hudvårdsmärke. Märket vid namn ”MinLen” skapade hon i samarbete med antroprosofmärket Weleda.

”Jag är glad över att berätta att jag lanserar "MinLen" en naturlig hudvårdsserie, utvecklad i samarbete med Weleda, en global ledare inom certifierad naturlig hudvård. MinLen är det första naturliga, ansvarsfulla, flergenerationella hudvårdsmärket i Europa – skapat med både unga och växande familjers behov i åtanke.Vårt produktsortiment lanseras officiellt i slutet av sommaren och eftersom detta är ett privat initiativ kommer jag att använda mitt namn Madeleine Bernadotte i mitt arbete med MinLen. Jag ser fram emot att dela mer med er väldigt snart!”, skrev prinsessan Madeleine i ett inlägg på instagram då.

Annons

Prinsessans hudvårdsmärke mötte stor kritik

Lanseringen av ”MinLen” kom att uppröra många utav flera olika anledningar.

Dels kritiserades Weleda på flera håll för att vara ett oseriöst företag vars hudvård inte baserades på vetenskap.

Men även prinsessan Madeleines handlingar kritiserades. Dels för att hon använde sig av sitt kungliga Instagram-konto för att marknadsföra sitt företag men också för att hon inte skrev ut att inlägget är reklam.

Prinsessan Madeleine svarar på kritiken: ”Chockad”

I en intervju med Dagens industri väljer nu prinsessan Madeleine att uttala sig om den stora kritiken hon fick i samband med lanseringen utav ”MinLen”.

– Vi visste att det skulle väcka debatt, jag var förberedd på det. Men jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik, och mängden kritik som riktades mot mig, säger hon till tidningen.

"Jag blev ändå chockad över att det blev så mycket kritik" berättar Madeleine för Dagens industri.Jessica Gow/TT

Prinsessan berättar hur förvånad hon blev av att hennes nya satsning togs emot på det sättet det gjorde.

Annons

– Jag tyckte det var förvånande att jag som kvinna och mamma nu tar steget in i entreprenörsvärlden inte sågs mer positivt, säger hon i intervjun.

För tidningen berättar hon även hur idén för ”MinLen” i från början kom genom upptäckten att vissa produkter saknades på hudvårdsmarknaden.

– Jag hade svårt att hitta rätt produkter till mina barn. Det finns många bra babyprodukter, men när de börjar bli större vill de ha något annat. Samtidigt märkte jag, och många andra, den här oroande, växande trenden att barn köper avancerad hudvård som de ser på sociala medier. Men mycket är inte bra för dem, som serum med syror och retinol. Så jag märkte att det fanns en lucka på marknaden.

FOTO: TT

Annons