Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Turisternas ilska i semesterparadiset – sågar kända hotellets drag


Nu är det slut på det.
Personalen på det kända hotellet Solana Resort har nämligen börjat ta bort handdukar från solstolar där ingen ligger – och det har gjort gästerna ilskna som bin.
Mellan Valencia och Alicante på den spanska östkusten ligger den kända semesterorten Benidorm, kanske mest känd för att många britter huserar där. Det finns till och med en brittisk humorserie (sit-com) som heter just Benidorm och som handlar om alla turister som bor på hotellet Solana Resort.
I serien, som sändes 2007-2018, skojas det om alla egenheter och stereotypa beteenden som engelsmännen håller på med under sina semestrar nere i solens land. Exempelvis är det väldokumenterat hur de tidigt på morgonen ”paxar” solstolar vid poolen genom att hänga handdukar eller andra tillhörigheter på dem.

Blir en springtävling vid 09
Redan vid klockan 07.00 börjar många köa för att komma fram till en så bra solstol som möjligt framme vid poolkanten. På Solana Resort sitter soldyrkarna på stolar i en lång kö i två timmar innan poolområdet öppnar och de tillåts springa in för att hitta platser.


Men nu har personalen på hotellet börjat skrika ut att det inte är tillåtet att reservera platser. Om de ser att en solstol varit oanvänd i en timme så går de och flyttar bort handdukarna och kläderna, eller vad som ligger på stolarna.
– Jag har tvingats hålla ett öga på solbäddarna hela dagen och se upp för ”skojpolisen” (”fun police”). Även när man är i poolen och badar så försöker de att ta ens handdukar, säger en manlig, medelålders hotellgäst vid namn Guy Gibson till The Sun.
”Behöver inte oroa sig”
Många turister har blivit rasande på hotellets nya system. Men eftersom Solana Resort har omkring 1 800 gäster varje dag och bara runt 700 solstolar vill de försöka få till en bättre ruljangs så att flera kan använda bäddarna.
– Vi förstår att det här sättet inte tillfredsställer alla gäster, men vi vill förbättra upplevelsen för våra kunder genom att erbjuda bättre kontroll över solbäddarna, säger en talesperson för hotellägarna.

Några gäster tycker faktiskt att personalens nya tillvägagångssätt fungerar riktigt bra.
– Folk har blivit så upprörda. Jag tycker att det är ett bra system. Det betyder att man inte behöver oroa sig så mycket över att hitta en ledig plats, säger Jo Burnham, en 43-årig mamma från södra England, till The Sun.
FOTO: Privat/Louise Wood, SWNS