nyår

Svenskarnas vanligaste nyårslöfte – så gör du själv för att lyckas

Så lyckas du med dina nyårslöften – psykologen Per Carlbring reder ut

FOTO: Björn Lindahl/Aftonbladet/TT, Johan Nilsson/TT
Vill du sluta röka, äta mer frukt och grönt, börja cykla till jobbet, sluta flyga, träffa mormor oftare eller har du något helt annat mål inför 2023?
Då kan psykologen Per Carlbrings tips kanske hjälpa dig.
Här avslöjar han knepen för att du ska lyckas med dina nyårslöften.

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Stegen faller när John sätter upp julbelysningen
0:32

Efter reklamen: Stegen faller när John sätter upp julbelysningen

(0:32)

Slå på ljud

Många är vi som i slutet av varje år tänker att ”jag måste förbättra mig på flera plan i livet”. Det kan vara att man vill träna mer, stressa mindre, sova mer, äta mindre kött och så vidare.

Målen är oändligt många och för vissa även omöjliga att uppnå. Därför har Expressen tagit psykologen Per Carlbring till hjälp för att reda ut hur man egentligen ska tänka när man formulerar ett nyårslöfte, så att man får den där sköna starten på 2023 som man verkligen vill ha.

ANNONS: Passa på – ett riktigt schysst elavtal! 0 kronor i månadsavgift i 9 månader och en öresrabatt på det rörliga elpriset som motsvarar 7,5 öre/kWh inklusive moms. Ingen bindningstid, ingen uppsägningstid. Läs mer hos Skellefteå Kraft (Extern Länk)

Psykologen Per Carlbring använder sig ofta av VR för att behandla fobier.

Psykologen Per Carlbring använder sig ofta av VR för att behandla fobier. En höjdrädd person kan öva sig att se ner från höga höjder med VR-glasögonen, fast de egentligen står i säkerhet inomhus.

FOTO: Gustaf Månsson/SvD/TT

Börjar bli vanligare även med mentala mål

Han avslöjar också vilket som är det absolut vanligaste nyårslöftet bland svenskarna.

– Det vanligaste är det man tänker på direkt. Att börja träna, fysisk hälsa, att äta nyttigare. Vissa vill gå ner i vikt. Det är inte så många längre som pratar om att sluta röka, säger han till Expressen och fortsätter:

– En liten bubblare skulle jag säga, det är mer tid till familjen och vänner och självutveckling. Så det är inte bara fokus på det fysiska utan också mer på det mentala.

Många har som mål att gå ned i vikt lagom till att nästa år börjar. Då svämmar gymmen över av taggade motionärer.

Många har som mål att gå ned i vikt lagom till att nästa år börjar. Då svämmar gymmen över av taggade motionärer.

FOTO: Ingvar Karmhed/SvD/TT

Men hur gör man då, rent konkret, om man vill lyckas hålla ett nyårslöfte för en gångs skull? Här kommer psykologen Carlbring med ett tydligt tips.

– Så ”ovanestäda”, bort med det som påminner om de dåliga vanorna. Askkopp om man ska sluta röka till exempel. Men också ”nyvanemöblera”. Lägg fram saker som ska underlätta för dig och påminna dig om vad du ska göra för någonting. Vill man börja med yoga, lägg ut yogamattan i hallen kanske kvällen innan, säger han.

Använd närmandemål – tänk SMART

Han utvecklar resonemanget med att göra det så lätt för sig som möjligt. Man kan till exempel ta sitt mål och dela upp det i mindre steg. Eller göra om det litegrann så att det blir lättare för en själv att mäkta med någonting. Det handlar trots allt ofta om stora livsstilsförändringar.

Allt färre svenskar röker, men visst lär det vara någon där ute som vill fimpa lagom till nyår. Ett tips är då att plocka bort askkopparna där hemma.

Allt färre svenskar röker, men visst lär det vara någon där ute som vill fimpa lagom till nyår. Ett tips är då att plocka bort askkopparna där hemma.

FOTO: Patrik Österberg/TT

– Om man har nyårslöftet, undvikandemålet, ”sluta äta godis” så skulle man kunna tänka sig att man gör om det till ett ”närmandemål”. Man tar ett steg tillbaka och tänker: ”Varför äter jag godis?”. Det kanske är för att jag har lågt blodsocker? Hur kan jag göra då? Jag tar en frukt! Då blir nyårslöftet i stället att jag ska ta en frukt på eftermiddagen, säger han.

– Man lurar sig själv lite. Och i större utsträckning då kanske lyckas.

Han rekommenderar att man har smarta nyårslöften, där ordet SMART är en akronym. Det betyder att målen ska vara Specifika (konkreta), Mätbara, Attraktiva (något man själv vill), Realistiska och Tidsbestämda.

– Det är ett sätt att formulera ett mer specifikt och kanske eventuellt mer lyckosamt nyårslöfte, säger han.

FOTO: Björn Lindahl/Aftonbladet/TT, Patrik Österberg/TT, Ingvar Karmhed / SvD/TT, Johan Nilsson/TT, Gustaf Månsson/SvD/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN