DYRA TJUVÅK Mångmiljonförlust för SL under pandemin

SL varnar för biljettfusket som enligt deras uträkning kostat 750 miljarder kronor.

Många har rest utan biljett under pandemin – enligt SL har det kostat hundratals miljarder.

Carin Tellström/SL
Under coronapandemin har bussarnas framdörrar varit stängda för att skydda förarna mot smitta.
Då har många pendlare passat på att planka.
Enligt SL har det tjuvåkts för 750 miljoner.

I normala fall reser ungefär 900 000 personer med SL under ett vardagsdygn. Men under pandemin har resandet i Stockholm och resten av Sverige halverats. Samtidigt har SL satt in fler avgångar, men kortare tunnelbanetåg för att försöka minska trängseln, berättar Claes Keisu, pressansvarig på SL.

– Vi har sett en halvering av resandet de senaste 12-14 månaderna. Sedan vi stängde av framdörrarna för att skydda förarna och istället haft påstigning bak i bussarna har vi har sett att många har plankat och tjuvåkt.

Nu har SL monterat skyddsglas i 1 500 av sina 2 200 bussar och öppnat upp framdörrarna för passagerarna igen.

SL: Tjuvåk för 750 miljoner

Biljettintäkterna på 9,1 miljarder utgör nästan hälften av SL:s budget, resterande del, 9,8 miljarder, kommer från skattemedel.

– Vi räknar med att förlora fyra miljarder kronor per år under pandemin, på grund av minskat resande och på grund av fuskåkande motsvarande 750 miljoner kronor, säger Claes Keisu.

LÄS MER: INTE DÖD! Jimmy stukade fingret – blev dödförklarad av läkaren
Exklusivt

"Uppenbar risk"

Enligt SL har resandet ökat en del, men tappet under pandemin kan påverka planeringen för 2022.

– Det finns en uppenbar risk att vi till följd av minskade biljettintäkter kommer att behöva göra justeringar neråt i trafikutbudet, till exempel genom glesare turer på vissa linjer och förkortade trafikdygn.

Även i Skåne har resandet halverats och Skånetrafiken märker att fler och fler passat på att planka på bussen.

– Det är rimligt att tro att det till viss del har att göra med att framdörrarna är stängda och man inte har det sociala mötet med chauffören, säger Joakim Borgudd på Skånetrafikens presstjänst.

I Umeå följer resandet i stort sett restriktionerna och smittläget i regionen, berättar Nina Lindberg som är kommunikationsansvarig. Hon tycker inte fuskåkandet varit ett så stort problem.

– Vi flyttade tidigt våra kortläsare längre bak i bussarna. Det var bara de första veckorna som vi såg att folk åkte utan biljett, vi har ju kontroller ute i trafiken också. Däremot är det bra om man validerar sin biljett, även om man har månadskort, så att vi kan få statistik på resandet och planera så att det inte blir trängsel på någon linje, säger hon.

Appen räknar ut om det är trångt på bussen

Både SL och Skånetrafiken har sensorer i bussar och tåg som räknar antalet passagerare. På så vis har de möjlighet att få statistik på resandet – även om pendlarna inte har blippat och validerat någon biljett.

– Datan från sensorerna och de validerade biljetterna använder vår app för att räkna ut om det är risk för trängsel på någon av våra bussar. Då kan man själv se om bussen verkar full och välja nästa buss eller gå till en annan busslinje, det är ett sätt för dem som faktiskt måste resa att själva ha kontroll och minska risken för att utsättas för smitta, säger Joakim Borgudd.

– Det är en uppskattad funktion som vi märker att många resenärer använder. Jag tror flera resebolag tittar på liknande lösningar.

FÅ FLER FASCINERANDE OCH SPÄNNANDE NYHETER OM AKTUELLA HÄNDELSER: In och följ Hänt Nyheter på Facebook här!

LÄS OCKSÅ: Stängdes av från Facebook – då skapar Trump egen plattform

LÄS OCKSÅ: Studie: Hundratusentals yngre elever lärde sig INGET på distansplugg

FOTO: CARIN TELLSTRÖM/SL