Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Här är vinnaren av Årets matbluff 2022

FOTO: Äkta vara
Här är den största bluffen enligt de svenska konsumenterna!
Under 2022 kom det inte rekordmånga förslag på årets matbluffar. Svenskarna hade uppmärksammat hela 304 produkter som spelade dem ett spratt. Tidigare rekord låg på 186 nomineringar.
Efter att konsumentföreningen Äkta vara Sverige bantat ner nomineringarna till fem finalister har svenska konsumenter nu korat vinnaren av årets matbluff 2022. Årets vinnare vann med stor marginal och motiveringen bakom vinsten har att göra med förväntan på innehållet.
Bland finalisterna återfanns juice, glass, keso, cider och havrebaserad grädde. Men årets matbluff vann tveklöst med drygt hälften av rösterna.

Vanliga produkten i mataffären är årets största bluff – så luras du
Årets matbluff 2022 är GB Glace Big pack vanilj.
– Det är uppenbarligen en produkt som berör många, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
Vinnaren av årets matbluff 2022
Motiveringen bakom vinsten lyder:
”GB har bytt recept på sina klassiska Big pack, till ett med lägre klimatavtryck. Samtidigt har de tagit bort alla mjölkprodukter, som många nog förväntar sig att en glass som denna ska innehålla. Att så är fallet framgår endast om man granskar baksidan. Mjölkprodukterna har ersatts med bland annat vatten och ärtprotein. ’Kan innehålla mjölk’, står det komiskt men helt korrekt, efter ingrediensförteckningen.”
GB Glaces nordiska marknadschef Victoria Gelmanovska förklarar att förändringen kommer som ett svar på konsumenternas efterfrågan.
”Många konsumenter efterfrågar både vegansk glass och glass som är tillverkad på ett mer hållbart sätt. Som en del av vårt bidrag på resan mot en mer hållbar värld tog vi beslutet att introducera en av våra käraste produkter, Big pack, in i den växtbaserade världen. En grön pratbubbla informerar om förändringen och lägre klimatavtryck”, skriver hon i ett mail till Äkta vara.

Här är vinnaren av årets matbluff 2022.
FOTO: Äkta vara SverigeAtt det på baksidan står att produkten kan innehålla mjölk är en säkerhetsföreskrift. Receptförändringen skedde i mars 2022 och den stora förändringen handlar om att mejeriprodukter bytts ut till vatten och ärtprotein.
Konsumenterna upplever att produkten försämrats
Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, förklarar att GB pratar mycket om det positiva i ändringen, just att produkten fått ett lägre klimatavtryck, men på konsumenternas bekostnad.
– Uppenbarligen är det många konsumenter som tycker att bytet av en av huvudråvarorna är en försämring, som har skett i smyg. Även för dem som vill undvika mjölk vore det lättare att hitta produkten om detta framgick tydligt, säger Björn Bernhardson.

Björn Bernhardson är grundare och verksamhetsledare på Äkta vara Sverige som varje år utser årets matbluff sedan 2015.
FOTO: Äkta vara Sverige”Många tillverkare lyssnar uppenbarligen”
Under de senaste fyra åren har 11 av 21 finalister i tävlingen ändrat sina produkter till att bli mindre "bluffiga” efter att de nominerats.
Av årets finalister har Bravo redan lovat att de inom kort kommer att ändra designen på sin juice röd apelsin. Enligt Björn Bernhardson är det några andra finalister som också sagt att de ska se över sina produkters utformning.
– Många tillverkare lyssnar uppenbarligen och byter namn, ändrar design och gör även om recepten, säger han.
Resultatet av omröstningen
GB Glace Big pack vanilj: 9 323
Nyckelbryggerier Cider lingonsmak: 2 627
Fazer Wilja Oat for whipping: 2 532
Arla Keso protein: 2 409
Bravo Röd apelsin: 1 756
Totalt antal röster: 18 647
Källa: Äkta vara Sverige
FOTO: Äkta vara Sverige