TRENDAR JUST NU!Hänt ExklusivtFarmen 2024Mästarnas Mästare 2024Kändisintervjuer du vill seMasked singerRobinson

Därför vet ingen vem Sveriges största influencer är – okända livet

11 mar, 2022 
https://image.hant.se/image-7524194?imageId=7524194&width=1320&height=1320&cropw=100&croph=56.22&x=0&y=19.28
Alex Hartelius
Anna Nyström
Anna Nyström är Sveriges största influencer – men ändå okänd.
Nu visar en granskning av Resumé att hon på kort tid tappat en halv miljon följare och knappt har några samarbeten.
– Hon är ointressant för företag, säger influencerexperten Camilla Gervide till Resumé.
Annons
Youtubern i chock – får in rovfågel i bilenBrand logo
Youtubern i chock  – får in rovfågel i bilen

Anna Nyström, 30, har 8,1 miljoner följare på Instagram och är Sveriges största influencer. Men få vet vem hon är och sedan starten 2013 har hon hållit en betydligt lägre profil än kollegor som Isabella Löwengrip, Bianca Ingrosso och Therese Lindgren – som tillsammans har drygt två miljoner följare på Instagram.

Det som började med reklamsamarbeten med företag som Daniel Wellington, Workout Empire och Womens Best, har i dag skalats av till endast ett samarbete: fashionbolaget Fashion Nova.

Resumé har granskat hur det kommer sig att knappt några företag syns på Anna Nyströms sociala kanaler, hur någon som är så opersonlig kan ha så många följare och varför hon tappat närmare en halv miljon följare på bara 1,5 år.

Anna Nyström
Anna Nyström, 30, är Sveriges största influencer – men knappt någon vet vem hon är.

Influencerexperten: ”Lite av en icke-influencer”

Att lyckas med konststycket att vara en opersonlig influencer gör Anna närmast unik och ända sedan starten har hon byggt en karriär på att lägga ut selfies och träningsbilder utan någon djupare förklaring.

Annons

– Jag kan tänka mig att det är en uttänkt strategi, just för att slippa bli granskad. Om det enda som framkommer om henne är att hon har olika färg på sina tajts från en bild till en annan så finns det liksom inte mycket att granska. Lite av en ”icke-influencer”, säger Camilla Gervide, grundare av sajten Bloggbevakning, till Resumé.

Det skulle även gå att kalla Anna Nyström för en ”tvärtom-influencer”. Medan andra profilers följarantal ökar, minskar Annas. Enligt Resumé kan en förklaring vara att fejkade konton försvunnit.

”Hon är ointressant för företag”

Verktyget Hype Auditor visar att Anna Nyströms nuvarande publik består av 89,2 procent män, varav de flesta från USA, Mexiko och Indien. Verktyget visar även att 800 000 av följarna misstänks vara botar.

– Hon är ointressant för företag. 85 procent av hennes följare, fejk eller ej, är män och majoriteten av dem kommer från Indien och även den informationen är ytterst knapphändig och inte särskilt trovärdig, säger Camilla Gervide.

Camilla Gervide
Influencerexperten Camilla Gervide är grundare av sajten Bloggbevakning och skriver ofta om klimatet i sociala medier och influencers beteenden.

Anna Nyströms bakslag

Sett till den statistiken, och Anna Nyströms opersonliga sida, gör att företag inte ser någon fördel i att investera pengar i hennes kanaler, enligt Camilla Gervide.

Annons

Inte heller har det gått speciellt bra för Anna Nyströms bolag NYVRY AB och träningsklädmärket Ryvelle, som 2020 gjorde en förlust på 200 000 kronor.

– Om hon haft åtta miljoner ”äkta” följare, som valt att följa henne på grund av hennes innehåll, så borde hennes företag Ryvelle – som säljer exakt de produkter som hennes flöde svämmar över av – gått som tåget. Det har det inte gjort. I rest my case, säger Camilla Gervide till Resumé.

Anna Nyström: ”Alltid varit privat av mig”

Anna Nyström gjorde sin allra första intervju i Di Weekend för två år sedan. Hon sa då att följarantalet ökade direkt när hon började använda Instagram, tack vare att hon ofta hamnade på plattformens dåvarande ”popular page”.

2018 listade finanstidningen Business Insider henne på plats 44 bland internationella influencers som tjänade mest per sponsrat inlägg. Anna Nyström snittade då drygt 95 000 kronor.

Enligt Sveriges största influencer har det varit ett medvetet val att hålla en låg profil och ha ett fåtal samarbetspartners.

Annons

– Jag har alltid varit privat av mig och har aldrig haft något behov av att stå i centrum eller bli känd. Detta har gjort att jag har valt att tacka nej till många samarbeten och möjligheter att synas på olika sätt. Jag har inget behov av att tjäna snabba pengar eller att synas för sakens skull. Jag vill göra saker på mitt sätt, sa hon till Di Weekend.

Anna Nyström har inte gått att nå under granskningen.

Hänt har sökt Anna Nyström.

Anna Nyström
Anna Nyström har på kort tid tappat en halv miljon följare, trots att innehållit på Instagram är sig likt.

Foto: Instagram, Karina Ljungdahl/TT, Eero Hannukainen/TT

Annons