Chocken: Bränslepriset kan öka med fem kronor

Höjda priser på bränsle

Efter höstens rekordhöga priser på drivmedel kommer nu nästa smäll för konsumenterna.
Priset på diesel höjs nu ytterligare och ligger nu över 20 kronor – efter ett nytt beslut av politikerna.
– Jag har förståelse för att det påverkar många, säger energiminister Khashayar Farmanbar till TT.

Under hösten har priset på bensin och diesel varit rekordhögt i Sverige. Men lagom till jul vände plötsligt den uppåtgående trenden och priserna sänktes.

Men det nya året börjar med en ny pengasmäll för bilförare i Sverige. Nu chockhöjs nämligen priset på diesel igen och ligger i dagsläget över 20 kronor per liter efter den nya höjningen med 1 krona, enligt Expressen.

FÅ FLER FASCINERANDE OCH SPÄNNANDE NYHETER OM AKTUELLA HÄNDELSER: In och följ Hänt Nyheter på Facebook här!

Därför höjs priset på bränsle

Anledningen till att priset på diesel höjs beror framförallt på den så kallade ökade reduktionsplikten. Något som innebär att de som producerar drivmedel steg för steg ska blanda i mer förnybara drivmedel i diesel och bensin.

Detta gör man för att växthusgaserna och utsläppen på jorden ska minska. Då det är dyrare att producera förnybara drivmedel än de nuvarande fossila så måste man höja priset.

– Det är svårt att beskriva hur vi jobbar med prissättning. Men en sån här gång, när det handlar om skatteökningar… Lagen tvingar på oss en högre inblandning. Den kostnaden förs över, såklart, direkt till konsumenten, säger Lennart Olsson, ansvarig prissättning, Circle K till Aftonbladet.

Hundratals i böter för en fimp – så påverkas du av nya lagarna

Så mycket höjs priset på bensin och diesel

Priset per liter för diesel kan öka med hela 5 kronor till år 2030 om riksdag och regering följer reduktionsplikten.

För bensin kan det nya priset 2030 bli omkring 2 kronor och 90 öre högre. Och med moms blir det 25 procent till, enligt Expressen.

Men hur priserna blir beror på utvecklingen av biodrivmedel. Energiminister Khashayar Farmanbar (S) har som förhoppning att reduktionsplikten ska locka fler i Sverige att börja producera biobränsle.

– Jag har förståelse för att det påverkar många. En av orsakerna är den globala efterfrågan men det beror ju också på att vi blandar in mera biobränsle i våra bränslen för att få ner den fossila användningen här och vårt beroende av fossila bränslen. Det handlar också om klimatomställningen, säger Khashayar Farmanbar till TT.

LÄS OCKSÅ: Här är världens värsta flygbolag 2021 – de ska du undvika

LÄS OCKSÅ: Ebba Andersson sågas totalt av Petter Northug – pojkvännens försvar

FOTO: Jeppe Gustafsson/Shutterstock/Fredrik Persson/TT

SENASTE NYTT!