TRENDAR JUST NU!Melinda JacobsAlla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastet

Rickard Olssons bävan över Bingolottos framtid

23 dec, 2019 
Rickard Olssons oro över Bingolotto på TV4.
Programledaren Rickard Olsson känner sig orolig och menar att Bingolotto måste hänga med i utvecklingen för att inte förlora tittare.
– Vi måste ha in nya spelare, annars så dör vi ju, säger han till Expressen.
Annons
Peter Settman om nya kärleken: ”Spännande”Brand logo
Peter Settman om nya kärleken: ”Spännande”

Den före detta Vem vet mest-programledaren Rickard Olsson, 52, har jobbat mycket i rutan. Han har varit hallåman för både Melodifestivalen och Nyhetsmorgon och sedan ett år tillbaka är han Bingolottos ansikte utåt. Just nu laddar han upp inför Bingolottos uppesittarkväll som sänds 19.30 på TV4 ikväll.

Dock fanns ju risken att 1,6 miljoner tittare skulle missa den härliga lotto-traditionen eftersom TV4 och Comhem låg i konflikt angående sändningsrättigheterna.

Men nu kan alla tittare och Bingolotto-producenterna andas ut – då konflikten precis har löst sig.

Programledarens stora stress

När nyheten om att TV4 och Comhem löst dispyten rusade människorna till butikerna för att få sig en Bingolott, och för Expressen berättar Rickard Olsson att han hört det ryktas om att lotterna rentav kan ta slut.

Och inte nog med att lotterna var nära på att ta slut, Rickard Olsson själv håller på att ta slut inför förberedelserna inför den stora Bingolotto-kvällen.

Annons

– Lite stressad är jag för jag vet att det ska skrivas en jävla massa grejer. Påor och intervjuer och en massa att gå igenom. Men sen är det också att hänga med. De här telefonsamtalen som kommer in, som är Bingolottos ”usp” egentligen, att man inte har någon aning om vad det är för knasbollar man får prata med. Det går inte att förbereda sig på. Man måste bara gå in i det med lust, och det gör jag, säger Rickard Olsson till Expressen.

Rickard Olssons oro inför framtiden

Men trots att TV4-programmet ofta snittar höga tittarsiffror, och att lotterna i år riskerade att ta slut på grund av den stora efterfrågan, är Rickard Olsson oroad för programmets framtid.

– Vi måste ha in nya spelare, annars så dör vi ju. Det gäller ju all media och alla program. Får du inte in nya då dör du ju dinosauriedöden. Det är svinviktigt faktiskt. Och då måste man ha en annan tonalitet än man kanske har haft. Och rikta sig till lite andra också, säger Rickard Olsson som även poängterar att det traditionella med Bingolotto också kan vara ett hinder.

– Ett sådant här program som folk redan har en uppfattning kring sedan gammalt, det tar ju lång tid att vrida om den skutan, säger han.

FOTO: TT/Erik Simander, Youtube

Annons