LÄS MER:Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Pär Lernström om tuffa bakslaget – nu vet han inte hur det blir

16 dec, 2023 
Linn Seipel
pär lernström
Pär Lernström har varit programledare för Idol i 12 år – varför det också smärtar honom lite extra att se de dalande tittarsiffrorna.
Nu talar han ut om strategierna för att rädda programmet.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Idolfinalisen stoppades – fick inte fira med dem andraBrand logo
Idolfinalisen stoppades – fick inte fira med dem andra

Idol 2023 avslutades med buller och bong i Avicii arena den 1 december. Finalen sågs på tv av drygt 721 000 människor, enligt MMS. Något som gjorde att programmet hamnade på en nionde plats, av mest tittade program den dagen. Före Idol låg bland annat På spåret, Carina Bergfeldt och julkalendern Trolltider.

Pär Lernström om dystra utvecklingen för Idol: ”Mindre och mindre viktig”

Även om det kan anses vara en stor publik har programmet sett en dyster utveckling i antalet tittare de senaste åren. I en Youtube-video på kanalen Tv-fabriken, berättar Idol-programledaren Pär Lernström om vad tappet beror på.

– Blir det färre och färre som tittar på Idol i Sverige?, frågar programledaren för tv-fabriken, Fredrik Ralstand, i klippet.

Annons

– Ja, det blir det ju. Det vet ju du som är väl insatt, och säkert många av er som tittar på den här podden också att vi står ju precis som många andra inför en spännande utmaning nu att försöka få tittarna att välja oss i ett landskap av väldigt mycket mer, svarar Pär och fortsätter:

– Kanske är det tydligast för oss på TV4 och SVT. Vi har ju varit med i en palett som har funnits där hela tiden genom fjärrkontrollen och tablån. Nu börjar den bli mindre och mindre viktig. Och valen blir mer och mer viktiga. Och då är ju utmaningen att försöka få tittarna att välja oss, och där tror jag det handlar mycket om att våga tänka nytt.

Så vill Pär Lernström rädda Idol – och få tillbaka tittarna

Exakt hur vill inte Pär specificera i videon, han menar att det är en diskussion som hör hemma i mer privata mötesformer mellan TV4:s ledning.

– Jag brinner mycket för Idol, verkligen. Jag sitter också med i de här samtalen. Sedan är det inte jag som fattar de sista besluten utan det är ju chefer på både produktionsbolag och kanalen som gör.

Pär fortsätter:

– Men i mitt huvud handlar det mycket om att komma närmare. [...] Vi är duktiga på att göra tv, så därför har vi pratat mycket om hur man "svenskifierar" ett format. Hur lyckas man slå igenom med ett format på en svensk marknad? Jag tror att vi står inför samma utmaning nu fast gånger tio eller hundra.

FOTO: Youtube

Annons