LÄS MER:Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Leif Schulman: "TV4 har blivit trams-tv"

15 jan, 2015 
AvLeif Schulman
leif schulman
"TV4 har gått från en seriös kanal till att producera trams-tv" – det är hårda ord när Hänts Leif Schulman recenserar kanalens nya varumärke.
Annons

TV4 fortsätter att urholka sitt varumärke genom att alltför ofta sätta tonvikten på flams och trams i stället för mening och innehåll.

Kanalens största tittarframgång under jul- och nyårshelgerna (då man lägger sig platt mot SVT:s helgutbud) är Agneta Sjödins ”Nyårskarmeller” där kanalens samlade ”bloopers” redovisas under stor munterhet.

Att komma med i denna nyårskavalkad tycks vara drivkraften för TV4-profiler.

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..

Tydligast exempel på detta är ”Nyhetsmorgon”, som gått från att vara nyhetsprogram till flabbig underhållning. Steffo Törnquist och Jenny Strömstedt har under årens lopp bidragit med många fniss-inslag, oftast då någon råkat rimma på könsord.

Jenny Strömstedt och Peter Jihde intervjuar Agneta Sjödin om hennes nyårskarameller. Foto: TV4
Jenny Strömstedt och Peter Jihde intervjuar Agneta Sjödin om hennes nyårskarameller. Foto: TV4

I mellandagarna hade Jessica Almenäs besök av Grotesco-komikerna Henrik Dorsin och Per Andersson som efter en stund ”spårade ur” och tog över intervjun varvid Jessica ”bröt hop”. Det såg föga spontant ut och man anade hur Jessica tänkte ”Yes, jag kommer med i Nyårskarameller!” Någon vecka senare dök Markoolio ”helt oväntat” upp som aspirant till ”Sveriges mästerkock” med sin finska korvgryta. Ett inslag som regisserats för att kandidera till nyårskavalkad.

Föreningen Vetenskap och Folkbildning utsåg nyligen ”Nyhetsmorgon” till ”Årets Förvillare” 2014 eftersom programmet ofta släpper fram pseudovetenskapliga ”experter”. Trams-tv var ordet!

/Leif Schulman, TV-chef

Annons