Kritikstorm mot Melindas hårvårdsprodukter – svarar Hänt • Juristen: ”moraliska frågan”
– Kapitalisera på ett mördat barn, säger Gabriella Bark.
Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Melinda Jacobs blev känd i samband med att hennes fosterbarn Esmeralda ”Lilla Hjärtat” dödades av sina biologiska föräldrar.
Efter det uppmärksammade rättsfallet blev Melinda en förespråkare för barns rättigheter.
Sedan dess har hon hunnit gifta sig med musikern Martin ”E-type” Eriksson och blivit influenser och bloggare.
Förra sommaren lanserade Melinda ett serie hårvårdsprodukter vars intäkter skulle stötta hennes ideella förening Lilla Hjärtats vänförening.
I samband med lanseringen av märket förra sommaren gick man ut med att fem kronor av varje såld produkt skulle gå till föreningen.
Kritiken mot Melinda Jacobs: ”Dålig eftersmak”
Men när hon i början av juli lanserade en ny serie produkter väntade inte kritiken.
– Det är en dålig eftersmak av det här, alla får tänka högt och bolla men vi kanske landar i att det här blir lite konstigt, att kapitalisera på ett mördat barn och att bara då skänka fem kronor av varje kaka till någon form av organisation, säger Gabriella Bark i podden Sanning & konsekvens.
Melinda anklagades för att utnyttja fallet med Lilla hjärtat för ekonomisk vinning. Detta då hårprodukterna som riktar sig till barn har slagordet ”För det lilla hjärtat”.
När Hänt tittar närmare på hemsidan där produkterna säljs framgår det inte längre att produktens intäkter stöttar välgörenhet.
Hänt har varit i kontakt med Melinda Jacobs gällande kritiken.
I början gav ni en liten del, fem kronor per såld produkt, till lilla hjärtas vänförening. Gör ni fortfarande det och hur mycket i så fall?
”Under det första året valde vi att donera fem kronor per såld produkt till Lilla Hjärtat Vänförening – en ideell organisation jag själv varit med och grundat, och där jag varit aktiv i flera år”, skriver hon till Hänt och fortsätter:
”Inför det andra året har vi valt att pausa just den specifika överföringen för att kunna se över hur vi kan arbeta ännu bredare och mer långsiktigt med att stärka barns rättigheter. Vår ambition är att kunna bidra till fler aktörer och initiativ inom området. Vi fortsätter dock att avsätta fem kronor per såld produkt, precis som tidigare, men med en öppenhet kring vilka mottagarna kan bli framåt.”
Melinda betonar att namnet "För det lilla hjärtat" inte har någon direkt koppling till fallet med Esmeralda, utan syftar på barn och yngre familjemedlemmar i allmänhet.
Juridisk aspekt av produkterna
Hänt har även konsulterat varumärkesjuristen Matilda Almelöv från Acapo Onsagers för att få en juridisk bild av situationen.
Hon förklarar:
– Om Melindas företag inte gör intrång i någon befintlig rättighet, är användningen tillåten. Den eventuella moraliska frågan ligger på så sätt utanför det juridiska området.
Hon tillägger att marknadsföring inte får vara vilseledande, men baserat på Melindas kommentar verkar det som att en del av vinsten faktiskt går till välgörenhet på det sätt som påstås.
Trots de juridiska aspekterna kvarstår frågan om det etiska i att använda ett namn som kan associeras med ett tragiskt fall för kommersiella syften. Debatten om Melinda Jacobs produkter och deras koppling till "Lilla Hjärtat" lär fortsätta.
FOTO: TT, Skärmdump/Instagram