Hänt.se gör succé – vinnare av Tidskriftspriset 2019
Ett kvitto som får chefredaktör Tobias Wixtröm att jubla.
– Priset som Årets digitala tidskrift är det ultimata kvittot på att hänt.se är den mötesplats och nyhetskällan för alla som älskar nöjesvärlden. Men framför allt är vi glada över den tillväxt vi haft digitalt, och utan våra fantastiska läsare som engagerar och integrerar i alla våra kanaler hade vi inte varit där vi är idag. Stort, stort tack till er, och hoppas ni fortsätter besöka oss under den digitala resan Hänt-gruppen gör, säger han.

Under onsdagskvällen gick den stora branschgalan Tidskriftspriset av stapeln på Cirkus i Stockholm. Och det blev stort jubel när Hänt.se vann branschens finaste pris; Årets digitala tidskrift populärpress.
”En uppvisning i hur man tar en printtidning ut på nätet. Genom att våga släppa gamla sanningar och istället ta det bästa ur varumärket, kombinera det med nätets möjligheter har man skapat en produkt som näst intill kan beskrivas som beroendeframkallande för väldigt många. Miljontals sidvisningar, hundratusentals följare på Facebook och Instagram, och tiotusentals prenumeranter på youtube. Vinnare är Hänt”, löd juryns motivering.
Juryn bestod av Hanna Stjärne, vd SVT, Cissi Elwin, vd och chefredaktör Tidningen Chef, Daniel Nordström, chefredaktör VLT, Sala Allehandla, med fler, Jonas Eriksson, vd och chefredaktör TT, och Ulrika Ek, vd Nyheter24-gruppen.
Glädjen var stor och på scenen berättade Hänts chefredaktör och ansvarige utgivare Tobias Wixtröm om hur det hela började.
– Det är en lång resa, vi började för nästan tre år sen. Vi försökte starta något nytt, något fräscht, något ska kännas bra. Och det är här vi är nu, vi har gjort en otrolig resa, säger Tobias Wixtröm på scenen.
Efter att ha mottagit priset sammanfattade han vad det här betyder.
– Priset som Årets digitala tidskrift är det ultimata kvittot på att hänt.se är den mötesplats och nyhetskällan för alla som älskar nöjesvärlden. Men framför allt är vi glada över den tillväxt vi haft digitalt, och utan våra fantastiska läsare som engagerar och integrerar i alla våra kanaler hade vi inte varit där vi är idag. Stort, stort tack till er, och hoppas ni fortsätter besöka oss under den digitala resan Hänt-gruppen gör, säger han.
Hänt.se startades för tre år sen
Förlaget Aller Media har under många år varit nöjesetta gällande tidningsförsäljning inom nöjessegmentet. För tre år sen började satsningen på att ta samma position i den digitala världen genom att Hänt.se startades.
I mediabranschen pågår just nu en diskussion kring var nöjesjournalistiken är på väg, svaret för Aller media och Hänt.se är tydligt.
– Vi storsatsar på nöjet för vi märker att behovet av den här journalistiken är stort. Vi har läsare som på djupet är engagerade av ämnet, säger Tobias Wixtröm.
Under resans gång har Hänt.se byggt upp en digital plattform och strävar efter att finnas där läsarna befinner sig, just nu möter vi vår publik via tydliga positioner på Instagram, Facebook och Youtube och når varje vecka en miljonpublik
– Vi är så otroligt glada över att ha vunnit det här priset, det är ett kvitto redaktionens hårda och genuina jobb för att komma hit.