Hänt.se gör succé – nominerad till prestigefullt pris
Ett kvitto som får chefredaktör Tobias Wixtröm att jubla.
– Vi har Sveriges härligaste läsare som hela tiden engagerar sig i vårt innehåll och får oss att förnya oss. Vårt löfte är att vi varje dag ska vara Sveriges mötesplats och nyhetskälla för alla som älskar nöjesvärlden, säger han.

Förlaget Aller Media har under många år varit nöjesetta gällande tidningsförsäljning inom nöjessegmentet. För tre år sen började satsningen på att ta samma position i den digitala världen.
2016 föddes nya Hänt.se och idag tre år senare så har hänt.se nominerats till branschens finaste pris; Årets digitala tidskrift populärpress i Tidskriftspriset.
”Hänt har vågat gå digitalt – fullt ut. Genom att anpassa varumärket till det digitala, har man gjort modiga förändringar i formspråk, tilltal och logotyp och utnyttjat alla kanaler till max. Resultatet: En modern och rapp produkt med innehåll som kittlar besökarna, har imponerade trafik- och följarsiffror och utmanar de stora drakarna”, skriver juryn i sin motivering.
”Vi storsatsar på nöjet”
– När vi fick reda på det här jublade hela redaktionen, och jag är så glad att vårt hårda arbete de senaste åren uppmärksammas på det här sättet, säger Tobias Wixtröm.
I mediabranschen pågår just nu en diskussion kring var nöjesjournalistiken är på väg, svaret för Aller media och Hänt.se är tydligt.
– Vi storsatsar på nöjet för vi märker att behovet av den här journalistiken är stort. Vi har läsare som på djupet är engagerade av ämnet, säger Tobias Wixtröm.
Under resans gång har Hänt.se byggt upp en digital plattform och strävar efter att finnas där läsarna befinner sig, just nu möter vi vår publik via tydliga positioner på Instagram, Facebook och Youtube och når varje vecka en miljonpublik
En av motiveringarna handlar om förnyelsen av Hänt.se, vad är du mest stolt över under resan hittills?
– Att redaktionen på så kort tid med så hårt och dedikerat arbete tagit oss till den här positionen. Samt att vi har en nära relation med de vi skriver om och för. Vi har under den här resan bland annat utvecklat en unik tonalitet, skapat olika tv-format, och byggt upp en Plus-tjänst. På redaktionen är det nära från idé till verklighet och vi försöker hela tiden hänga med i hur läsarna vill konsumera sin nöjesjournalistik, säger Tobias Wixtröm.