De betalar för bygget i Grand Designs Sverige – är inte som man tror
Men vem är det egentligen som betalar för allt?
– Alla styr om sina liv för att ha råd med de här projekten, förklarar programledaren Mark Isitt för Hänt.
Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Snart är det dags för två nya säsonger av Grand Designs Sverige, programmet där vi får följa några av de mest spektakulära husen som byggs i Sverige.
I höst släpps säsong fem av Grand Designs och nästa år kommer den sjätte säsongen. Men först ut är Grand Designs Renoveringar som har premiär redan den 6 maj på TV4.
Som vanligt är det Mark Isitt som håller i taktpinnen och denna gång gör han det tillsammans med formgivaren Fredrik Paulsen.
– Han vägrar att kalla sig konstnär men han är helt klart verkligen i gränslandet. Han och jag är ju verkligen varandras motsatser. Han är högutbildad upp över öronen och jag har inte någon som helst utbildning alls!, berättar Mark för Hänt.
Grand Designs-deltagarna får inga pengar
En utmaning för gänget i Grand Designs Sverige är att saker och ting alltid måste bli klart i tid, vilket ofta är en utmaning i bygg-branschen.
Är det inte jobbigt att alltid jobba under tidspress?
– Jo exakt men det är ju därför många är med i programmet. De får ju inte en spänn i betalt eller något sådant där utan många gör det nog för att de vill ha en deadline, förklarar Mark och utvecklar:
– De vill kunna hänvisa till en deadline i relation till sina byggare. De vill kunna säga "nej nej nej, på torsdag kommer kamerateam hit och filmar och då ska det vara klart. Annars kommer du stå där med skam som inte färdigställt detta."
De betalar för bygget i Grand Designs Sverige
Deltagarna får alltså inte en krona för att medverka i programmet och nu står det också klart att det är de själva som betalar.
Så de får inte betalt för att vara med? Vem betalar för alla renoveringar?
– Nej de får inte en spänn, de betalar allt själva. Det är precis som ett helt vanligt bygge, som om du eller jag skulle göra det. Men förutom då att de kan ha det lite som ett utpressningsmedel så kan de ha det som ett förhandlingsredskap kan man säga. Som till exempel när de tar kontakt med leverantörer. Då kan man ju naturligtvis säga såhär "1 miljon människor kommer se ert kök i vårt fina hus". Så då kan man ju kanske få ett bra pris på det där köket antar jag, säger Mark Isitt till Hänt och tillägger:
– Men det där har vi ingenting med att göra, jag försöker bara tänka högt vad det finns för fördelar med att vara med i programmet.
Hans huvudsakliga teori är dock något helt annat:
– Men sedan tror jag att det huvudsakliga skälet till att man är med är att man vill få det dokumenterat. Det här är en resa som, i nio fall av tio, är unik i de här människornas liv. Det här är once in a lifetime och de satsar ju faktiskt alla pengar de har!
FOTO: TV4, Karin Törnblom/TT