Idol 2023 marknadsföring banner

Casper Janebrinks nya bild kritiseras – upptäckten upprör: ”Värdelös”

03 okt, 2023 
CASPER JANEBRINK
Arvingarna är väldigt kända för sin goda öl. Nu har de även tagit fram cider som de hoppas kunna falla folket i smaken.
Men nu ryter en Instagram-profil ifrån mot marknadsföringen.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Casper Janebrinks avslöjande om sonen Hugo – därför syns han inte i media
Casper Janebrinks avslöjande om sonen Hugo – därför syns han inte i media

Arvingarna är ett av Sveriges absolut mest folkkära dansband och det senaste året har de turnerat för fullt. De har också uppträtt med sin krogshow I love Arvingarna som varit väldigt uppskattad bland fansen.

I april 2021 stod det klart att Arvingarna skulle ha ett sidoprojekt. Det visade sig då att de ska lansera sin egen öl, en ljus lager. Det var efter succén med Glenn Hysén-ölet Gött Änna som Odd Island satsade på ett öl tillsammans med Arvingarna.

Sanningen om Arvingarnas öl

Först var det tänkt att Arvingarnas öl skulle heta Öh loise, som en referens till hiten Eloise. Men så blev det inte.

– Vi skrattade gött åt många av förslagen, men i slutändan är det Arvingarna som bestämmer och det kan lätt bli lite buskis över det så det landade på Arvingarnas Lager, berättade Peter Iwers på Odd Island till Beernews.

Annons

Ölen verkar ha gått hem hos svenska folket och nu har Arvingarna valt att även göra cider. I ett inlägg på Instagram har Casper lagt ut en bild på två burkar av Arvingarnas cider.

Kritiken mot Casper Janebrinks marknadsföring

Men nu har inlägget kommit på tal.

”Du kanske ska läsa på om marknadsföringslagen innan du gör reklam. Tråkigt om du blir anmäld”, skriver en följare.

”Casper Janebrink behöver nog en liten kurs i marknadsföringen. Han är värdelös på den.”, skriver Instagram-profilen Bloggbevakning.

BLOGGBEVAKNING

Enligt Motdrag sammanfattas lagen om alkoholreklam så här:

”I Sverige regleras alkoholreklamen av alkohollagen och marknadsföringslagen. Den som marknadsför alkohol ska ”iaktta särskild måttfullhet” och reklamen får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till användning av alkohol. Den får heller inte rikta sig till personer under 25 år.”

Annons

De skriver också:

”I januari 2018 föreslog en statlig utredning att helt förbjuda alkoholreklam på sociala medier. Konkurrens verket tyckte dock inte att ett förbud behövdes och frågan har inte rört sig mot ett förbud.”

FOTO: Karin Törnblom/TT

Annons