TRENDAR JUST NU!Melinda JacobsAlla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastet

Bianca Ingrossos CAIA Cosmetics fälls för tredje gången

11 dec, 2019 
Bianca Ingrosso
I november fälldes två av Bianca Ingrossos reklamkampanjer för CAIA Cosmetics av Reklamombudsmannen.
Orsaken var att de ansågs könsdiskriminerande. Men där tog det inte slut.
Nu fälls en tredje reklamkampanj från sminkmärket.
Annons
Bianca Ingrosso berättar sanningen om relationen med PhillipeBrand logo
Bianca Ingrosso berättar sanningen om relationen med Phillipe

Influencern och Wahlgrens värld-profilen Bianca Ingrossos, 24, framgång har inte gått obemärkt förbi direkt. Vi har bland annat sett henne i succéprogrammet Wahlgrens värld, sittande som jurymedlem i Talang på Tv4 men även dansande i Let’s Dance 2016 då hon hamnde på en andra plats.

Förutom att blogga, podda och driva sin populära Youtube-kanal är hon även mycket intresserad av smink, så intresserad att hon själv grundade sminkmärket CAIA Cosmetics 2018, som säljs i hiskeliga mängder. Med sig på denna sminkbåt har hon Vanessa Lindblad och entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch, som också är delägare i företaget.

Försäljningen gör succé efter succé. Exempelvis när de bestämde sig för att sälja mascaror så sålde de slut på 15 000 stycken vid lanseringen – på två timmar.

CAIA Cosmetics – könsdiskriminerande

Något som däremot inte går lika bra är sminkmärkets reklamkampanjer. I november i år fälldes två kampanjer av Reklamombudsmannen (RO). Orsak? De ansågs vara könsdiskriminerande. Nu fälls en ytterligare reklamkampanj från Bianca Ingrossos sminkmärke.

Annons

Detta blir alltså tredje gången som CAIA Cosmetics döms av Reklamombudsmannen. Enligt domen “framställs kvinnorna som sexobjekt”.

“Nämnden finner att kvinnorna framställs som sexobjekt, bland annat genom scenen där en kvinna häller mjölk så att det rinner längs med hennes mun, hals och ner på bröstkorgen, och scenen där en kvinna tittar in i kameran samtidigt som hon slickar på en godisklubba”, skriver nämnden i sitt beslut och fortsätter:

“Intrycket av kvinnorna som sexobjekt förstärks av att den manliga sångaren under sekvenserna upprepat sjunger texten ‘Give me that’.”

Domen: “Nedvärderande för kvinnor”

Tanken med reklamen var att marknadsföra CAIA Cosmetics lansering av deras nya läppstift.

Men RO anser inte bara att reklamkampanjen är könsdiskriminerande, utan att den även helt saknar koppling till de avsedda sminkprodukterna. 

“Reklamen framställer därför kvinnorna som sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”, skriver Reklamera på Instagram.

FOTO: Karin Törnblom/TT

Annons