TRENDAR JUST NU!Alla ledtrådar i Masked singerRobinson 2024Gift vid första ögonkastetBachelorette 2024Irma Lehtosalo

Oväntat besökrekord på muséet i Paris – efter detaljen i Beyonces video

05 jan, 2019 
AvJohanna Bladh
Besöksrekord efter detaljen i Beoynces bild
Världens mest kända konstmuseum – Louvren – slog nytt besöksrekord under 2018. Anledningen? Musikvideon till Beyoncés och Jay-Z:s låt
Annons

The Carters är en amerikansk hip hopduo som består av paret Beyoncé och Jay-Z. Gruppen släppte sitt första album, Everything Is Love, i juni 2018 och på den plattan finns bland annat låten Apeshit representerad. En låt som tack vare sin musikvideo gjort stort avtryck på populärkulturen.

I videon, som i dag har över 147 miljoner visningar på Youtube, framträder det amerikanska stjärnparet tillsammans med flera dansare i och utanför Louvren i Paris. Museets olika verk syns frekvent i videon och allting avslutas med att Beyoncés och Jay-Z tillsammans står och beskådar en av museets mest kända målningar – Mona Lisa av Leonardo da Vinci.

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..

Och just den scenen verkar ha genererat större genomslag än någon trott.

Enligt Louvrens chef, Jean-Luc Martinez, är det nämligen tack vare videon som museet har slagit besöksrekord under 2018. Totalt gästades museet av 10,2 miljoner människor, och det trots att flera franska sevärdheter har haft svårt att locka besökare efter de terrorattacker som drabbat landet.

Annons

– Det är fint att se att de här amerikanska artisterna, kreativa människor av i dag, är intresserade av ett museum fullt av arkeologi och uråldrig konst, säger Jean-Luc Martinez.

Prisades i musikbranschen

Det tidigare besöksrekordet på Louvren sattes 2012 då sammanlagt 9,7 miljoner äntrade museets dörrar. Anledningen till att det då blev rekord berodde på att Louvren skapat en ny avdelning för muslimsk konst, samt att man haft specialutställningar med konstnärerna Leonardo da Vinci och Rafael.

Videon till Apeshit, har förutom att locka besökare till Louvren, prisats i musikbranschen. På MTV Video Music Awards i augusti 2018 vann den pris för bästa foto och bästa art director. Och på Grammy Awards 2019 är videon nominerad till bästa musikvideo.

Här är videon till Apeshit av duon The Carters:

Foto: TT

Annons