LÄS MER:NYTT! Korsord Kronprinsessan Victoria Prinsessan Sofia Prinsessan Madeleine Drottning Silvia Kung Carl Gustaf Brittiska kungahuset

Experten rasande på prinsessan Madeleine: ”Olämpligt och förvånande”

05 jun, 2025
author Ebbe Jonsson
Ebbe Jonsson
Tipsa oss!
Företaget bakom prinsessan Madeleines nya hudvårdsprodukter försöker kontrollera journalister. Genom strikta kravlistor styr de hur deras produkter ska beskrivas i media.
– Det är otroligt nativt att tro att någon reporter skulle acceptera sådana villkor, säger journalisten Nils Funcke till Aftonbladet.
Annons

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Här närmar sig okända mannen prinsessan Estelle – vakt tvingas ingripa
Här närmar sig okända mannen prinsessan Estelle – vakt tvingas ingripa

I mars avslöjade prinsessan Madeleine den oväntade nyheten; hon ska lansera en hudvårdsserie. På sin officiella Instagram berättade prinsessan om nyheten.

”Jag är glad över att berätta att jag lanserar "MinLen" en naturlig hudvårdsserie, utvecklad i samarbete med Weleda, en global ledare inom certifierad naturlig hudvård", skrev hon och fortsatte berätta att produkterna kommer i slutet av sommaren.

Då jobbet inte har något med hennes officiella uppdrag inom kungahuset att göra har hon valt att inte använda sig av sin titel som prinsessa vid lanseringen.

"Eftersom detta är ett privat initiativ kommer jag att använda mitt namn Madeleine Bernadotte i mitt arbete med MinLen", skrev hon i inlägget.

Annons

Strikta uppmaningen: Följ reglerna!

Även om lanseringen är några månader borta fick några journalister en exklusiv förhandstitt under torsdagen. Prinsessan Madeleine var själv på plats och inför eventet fick journalister som skulle medverka en strikt kravlista över regler om vad som får, och inte får, skrivas om prinsessans produkter. Något som Expressen först avslöjade.

”För att säkra att det är ett framgångsrikt och välkoordinerat event, vänligen följ kommunikationsreglerna noggrant”, skrev företaget Weleda till de inbjudna.

De journalister som lyckats få en inbjudan till det exklusiva eventet på Ulriksdals Slott uppmanades filma "korta, personliga klipp" där de testar produkterna. I instruktionerna lägger företaget ord i journalisternas munnar genom att ge förslag på uttryck som de uppmanas använda.

"Jag älskar texturen" och "Den känns så len" var två av de förslagen som de själva tagit fram och uppmanade reportrar att använda.

Annons

Andra godkända beskrivningar på listan var "generella intryck" där journalisterna får beskriva lokalen, atmosfären och människorna på plats. Men vad de inte får skriva om är produkterna i sig eller vad de förväntas åstadkomma.

Prinsessan Madeleine under presskonferensen tidigare i våras.Jessica Gow/TT

Uppmanar till bojkott: "Smetar av sig på kungen"

När journalisten och yttrandefrihetsexperten Nils Funcke får höra om kravlistan reagerar han starkt mot sättet som prinsessans varumärke försöker påverka journalister.

– De försöker styra vad journalister får och inte får skriva. Det utgör inget hot mot pressfriheten, men det är absolut olämpligt och förvånande. Prinsessan är en representant för kungahuset och det här smetar av sig på kungen, kronprinsessan och kungahuset, säger han till Aftonbladet.

Annons

Till tidningen uppmanar Funcke andra journalister att avstå från att medverka på den här typen av evenemang med orimliga krav. Han ifrågasätter även vart gränsen kommer landa om man väljer att acceptera deras villkor.

– Det är otroligt nativt att tro att någon reporter skulle acceptera sådana villkor, förutom kanske någon enstaka hovreporter som vill hålla sig väl med hovet. Svenska medier borde bojkotta företag som försöker bakbinda journalisterna i vad de får skriva.

FOTO: Jessica Gow/TT

Annons