TRAMSFRANS: Straffa svenska influencers – det enda som kommer att fungera!
Nu tycker Hänts krönikör Tramsfrans till om det hela!
Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Det har varit ännu en tuff vecka för Sveriges influencers. Att folk inte kan låta dem vara framgångsrika ifred!
Skämt åsido så är det självaste staten som är på krigsstigen. Veckan började med att Konsumentverket gick ut med ett pressmeddelande, där de förklarade att många av landets ledande influencers har misskött sig.
I pressmeddelandet skrev Konsumentverket att de inleder en granskning av några av Sveriges största influencers, eftersom de inte är så bra på att följa marknadsföringslagen.
Konsumentverket granskar miljonbolagen
Konsumentverket passade även på att namnge några av de influencers som har anledning att vara oroade. Therese Lindgren AB, Jocke & Jonna AB, Alice Stenlöf AB, Matilda Djerf AB, Bianca Ingrosso AB, Lucas Simonsson AB och Emelie Nilsson AB är bara några av ett 50-tal aktörer som Konsumentverket nu ska granska. När en myndighet skickar ut ett pressmeddelande där de säger att de är ute efter dig så vet man att det är illa! Annonsörerna som anlitat dem slipper inte heller undan, och ska också bli granskade.
Jag tyckte först att det var märkligt att myndigheten namngav enskilda personer i pressmeddelandet, men insåg sedan att det är deras mångmiljonbolag som ska granskas. Inte privatpersonerna! Det här är viktigt att komma ihåg, eftersom många influencers ofta brukar avfärda saklig kritik med att de bara är människor. Den typen av försvar räcker inte särskilt långt när det är ett aktiebolag med mångmiljonomsättning som ska granskas.
Vad är det då som influencers har gjort för att uppröra Konsumentverket? Kort sagt kan man säga att de slarvar med reklammärkning, vilket innebär brott mot marknadsföringslagen. Om en influencer till exempel säger att en produkt har förändrat deras liv, så behöver det tydligt framgå om det är ett samarbete.
Utöver pressmeddelandet har Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell också skrivit en lagom syrlig kommuniké, där hon förklarar bakgrunden till varför de tar i med hårdhandskarna. Influencers ”fortsätter konsekvent att nonchalera reglerna”, och influencerbranschen beskrivs som ”en bransch där allt för många tycker sig stå över lagen”. Vidare så förklaras det att det inte längre duger att skylla på att man inte kände till reglerna, och att man inte längre kan skylla på att man postat som privatperson. Ord och inga visor!
Bianca Ingrossos lyxpresent till Theo – galna summan
”Alla är lika inför lagen”
Min gissning är att många influencers valt att chansa när det kommer till reklammärkning. Kanske framför allt på story, där de vet att det kommer försvinna och förhoppningsvis glömmas bort i mängden. Influencers vet att många följare kan bli arga om det blir för många samarbeten, och genom att inte alltid reklammarkera kan det kännas lite bättre i stunden.
Naturligtvis är Sveriges mest framgångsrika influencers medvetna om att de behöver reklammärka samarbeten, men för vissa blir det mer snårigt. Influencers som har egna varumärken behöver vara extra noggranna, eftersom de till exempel måste reklammarkera varje gång de visar upp kläder från sitt eget klädmärke.
Jag tror att dryga böter är det enda som kommer fungera för att få influencers och annonsörer att börja göra rätt. Jag vet inte alla 50 aktörer som ska granskas, men om de riktat in sig på de allra största så kommer det inte att drabba någon fattig. Kanske kan också böter och processer mot de största fungera som avskräckande exempel för andra.
Min gissning är dock att många mindre influencers kommer fortsätta som vanligt, och hoppas att Konsumentverket riktar in sig på giganterna i branschen.
Alla är lika inför lagen, men frågan är om Konsumentverket kommer ha resurser att röja upp på en marknad där det pumpas ut hundratals samarbeten varje dag. Mitt förslag är att inrätta en ny myndighet som enbart jobbar med att följa upp influencerverksamhet. Döp den till Influencerverket, och kräv rapportering av varje samarbete.
Lycka till!
Veckans citat
”Må han vila i frid”. Danny Saucedo satte ord på det som många kände när påve Franciskus gick bort i måndags efter en tids sjukdom.
Veckans sekt
Det är onekligen imponerande hur 18-årige Aron Sjölund i Robinson har lyckats övertala alla i hela Lag Nord att lägga sig i varje tävling för att han ska få personliga fördelar i sin roll som sabotör. På senare tid har det börjat sjunka in hos lagkamraterna att det kanske inte var en superlyckad strategi, men nu är frågan om det kommer gå att vända. Aron har nu bytt lag till Syd, men har börjat sabotera för det laget för att försöka rädda sina gamla kompisar i Nord. För Arons skull får vi hoppas att det snart blir sammanslagning!