systembolaget

Systembolagets plötsliga förändring – efter kritiken: ”Diskriminering”

Systembolagets plötsliga förändring – efter hårda kritiken: ”Diskriminering”

Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock, Henrik Isaksson/TT
I början av förra året storsatsade Systembolaget.
Men satsningen har fått rejält med kritik – av importörer.
– Det är den yttersta formen av diskriminering, säger Martin Wall, vd på Vinonista AB, till Dagens Nyheter.

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Rikspolischefen: ”30 000 individer med i skjutvapenvåldet”
0:45

Efter reklamen: Rikspolischefen: ”30 000 individer med i skjutvapenvåldet”

(0:45)

Slå på ljud

Systembolaget lanserade i början av 2022 märkningen ”Hållbart val”. En liten skylt, som står framför produkter med en tumme upp, som ska signalera hållbarhet inom miljö och arbetsförhållanden.

Ett flertal influencer och en maffig reklamkampanj lanserade bolagets märkning.

Men märkningen höll enbart ett år. För nu rapporterar Dagens Nyheter att Systembolaget tvärvänder – och tar bort kampanjen.

”Yttersta formen av diskriminering”

Anledningen till detta är stenhård kritik från vinimportörer, som anmält det svenska alkoholmonopolet till EU-kommissionen.

– Du kan i praktiken producera ett vin på en miljöcertifierad gård i Skåne med schysta villkor och köra det till Systembolaget på cykel, och ändå uteslutas för att du använder en vanlig glasflaska. Men petflaskor som skeppas från andra sidan jorden kan få hållbarhetsmarkeringen, säger Martin Wall, vd på Vinonista AB, till Dagens Nyheter och fortsätter:

– Det är den yttersta formen av diskriminering och konkurrenssnedvridning, säger Martin Wall.

Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock, Henrik Isaksson/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN