SJ kompenserar drabbade för biljettkaoset

Ett SJ-tåg och Monica Lingegård, vd för SJ.

FOTO: Henrik Isaksson TT/ Stina Stjernkvist/SvD/TT
SJ kompenserar de kunder som drabbades av deras biljettkaos när julbiljetterna släpptes.
Sajten kraschade och många fick betala mer för sin biljett än det pris som först dök upp.
– Självklart måste vårt biljettsystem fungera, säger Monica Lingegård VD och koncernchef på SJ.
Mannen knuffar ner kvinnan framför tåget
0:29

Efter reklamen: Mannen knuffar ner kvinnan framför tåget

(0:29)

Slå på ljud

Det var under onsdagen som många hemvändare hängde på låset när SJ släppte sina julbiljetter. Sajten kraschade på grund av den höga belastningen och många kunder kastades därför ut ur bokningsystemet gång på gång.

När kunderna väl kunde boka hade priserna höjts rejält i flera fall, vilket Hänt har skrivit om tidigare. Priset på SJ:s biljetter bestäms nämligen genom efterfrågan och tillgång. Är många inne på sajten och försöker boka samtidigt höjs priserna.

– Julhelgen är den viktigaste reshelgen för svenska folket, och självklart måste vårt biljettsystem fungera, säger Monica Lingegård VD och koncernchef på SJ till SVT Nyheter.

”Har fattat beslut om att kompensera”

På torsdagskvällen meddelar SJ att de kunder som drabbades den 9 och 10 november kommer att kompenseras.

– Vi har ikväll fattat beslut om att kompensera de kunder som trots att de var ute i god tid fick betala ett högre pris, säger Monica Lingegård VD och koncernchef på SJ till SVT Nyheter.

Så fungerar SJ:s kompensation

Kompensationen fungerar på så sätt att de som har betalat mer än ett visst pristak kommer att få ersättning automatiskt. För SJ InterCity och SJ Regionaltåg är pristaket 395 kronor och för SJ Snabbtåg andra klass, lugn vagn är taket 495 kronor, skriver SVT. Ersättningen kommer börja betalas ut nästa vecka enligt TT.

SJ:s vd: ”Det är lätt att vara efterklok”

Inför biljettsläppet hade SJ stärkt sina servrar och tagit in mer personal, men det räckte ändå inte. Och SJ erkänner att det fanns lösningar som de borde ha satt in.

– Det är alltid väldigt lätt att vara efterklok. Då ser man alla lösningar och verktyg som fanns i lådan, säger Monica Lingegård till Sveriges Radio Ekot.

Vid nästa års biljettsläpp ska SJ införa ett så kallat ”väntrum” som ska skapa ett mer rättvist kösystem för de som är tidigt ute, rapporterar SVT.

FOTO: Henrik Isaksson TT/ Stina Stjernkvist/SvD/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN