Populära mjölken vinner skamfyllt pris: ”Sticker i ögonen”

Årets matbluff 2021.

Årets matbluff går till Arla.
Det skamfyllda priset går till mejerijätten för reklamkampanjen ”netto noll klimatavtryck” – som omöjligt kan stämma enligt prisutdelarna.
– Sticker i ögonen på folk, säger Björn Bernhardson, som verksamhetsledare på Äkta vara, till TT.
0:36

Efter reklamen: Älgen Olivia äter gärna i Leffes kök

(0:36)

Åtets mest skamfyllda matpris är här – och årets vinnare är Arla. Hela 22 244 personer har röstat om vilket årets matbluff är. Med över 30 procent av rösterna kammade Arlas ekologiska, och påstått klimatneutrala, mjölk hem priset.

– Man kallar något som är klimatkompensering för noll klimatavtryck, sedan använder man det som säljargument. Det är det som sticker i ögonen på folk, säger Björn Bernhardson, som verksamhetsledare på Äkta vara, till TT.

Varningen för tjuvarnas nya metod – så gör de för att lura dig

”Produkter som inte håller vad de lovar”

Priset delas ut av en ideella organisationen Äkta vara. På sin hemsida skriver organisationen att de vill få bort produkter som lurar konsumenter.

”Produkter som lurar oss konsumenter finns alltjämt på marknaden. Det vill vi på Äkta vara ändra på. Med antipriset Årets matbluff vill vi uppmärksamma detta och sätta press på de livsmedelstillverkare som säljer produkter som slirar på sanningen. Helt enkelt produkter som inte håller vad de lovar.”

Ett begrepp som används när företag använder sig av denna sorts marknadsföring är så kallad ”greenwashing”. Ofta uppstår kritiken när företag vill tvätta sitt miljörykte genom att framställa sig själva som gröna, miljövänliga och klimatneutrala. En företeelse som Björn Bernhardson anser blir allt vanligare.

Enligt Björn Bernhardson blir det allt vanligare att företag sysslar med ”greenwashing”.

Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

– Jag tror att det kommer bli mer och mer vanligt. De som jobbar med marknadsföring tittar på vad folk är intresserade av. Under en lång tid var det pengar, billig mat. Sedan blev det i ropet med ekologiskt. Då var myndigheterna tvungna att vara hårda med vad som är ekologiskt, säger Björn Bernhardson.

Därför försvinner plötsligt alla återvinningar i Sverige: ”Krascha”

I årets motivering till första priset skriver Äkta vara att ”det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral”.

Stämda av staten – inte avgjort än

Arla är stämda av Konsumentombudsmannen inför Patent- och marknadsdomstolen för sin marknadsföring kring ”netto noll klimatavtryck”. Men det ärendet är ännu inte avgjort.

Björn Bernhardson tror att produktens populäritet kan ha bidragit till att Arla kammade hem en första placering.

– Bluffen blir lite större om man är stor. Man har mycket förtroende. Mjölk är en supergrej, särskilt i vårt land. Vi är ett mjölkland, säger han.

Björn Bernhardson, verksamhetschef på Äkta vara.

Arla tycker priset är ”orättvist”

Men Arla håller inte med i kritiken. Enligt hållbarhetschef på Arla, Viktoria Olsson, så känns kritiken mot Arla ”orättvist”.

– Det känns jättetråkigt att förknippas med en matbluff. Särskilt med tanke på att det är få som har så äkta och naturliga produkter som Arla faktiskt har. Köper man mjölk så får man mjölk, och ingenting annat. Det här priset har ingenting med våra produkter att göra, så därför känns det extra orättvist, säger Viktoria Olsson på Arla.

Hållbarhetschefen säger till TT att Arlas påstående är sant – men att området är komplicerat.

– Den har de facto netto noll klimatavtryck eftersom att utsläppen är kompenserade. Det påståendet är på så sätt sant och vi har följt alla riktlinjer som finns i dag. Givetvis har vi också respekt för att det här är ett komplicerat område och det är också därför KO har valt att pröva den här marknadsföringen i domstol, vi välkomnar det, fortsätter Victoria Olsson.

Får medhåll – av Centerpartiet

Arla får medhåll från politiskt håll – av den centerpartistiska ledamoten i Europaparlamentet, Emma Wiesner. På Twitter frågar sig ledamoten om folk förstår innebörden av ordet ”netto”.

LÄS OCKSÅ: Bilden på nya ”lussemackan” delar internet – starka reaktionerna

LÄS OCKSÅ: TV4-tittarna i tårar efter inslaget i Nyhetsmorgon: ”Började gråta”

Foto: ÄKTA VARA, Jeppe Gustafsson/TT, Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

SENASTE NYTT!