Nya sömntrenden: ”Ett jättestort behov”

Christian Benedict, sömnexpert.

FOTO: TT
Är du trött på att inte få en ordentlig natts sömn när du sover borta?
Nu storsatsar hotellet på att maximera sömnkvalitén hos sina gäster.
Flera åtgärder görs för att vi ska sova bättre.
Stefan Ingves: "Amorteringskravet ska inte tas bort"
0:40

Efter reklamen: Stefan Ingves: "Amorteringskravet ska inte tas bort"

(0:40)

Slå på ljud

Idag sover vi sämre än vad vi gjorde för 20 år sedan. Det är något som turistbranschen vill få ändring på. Kuddmenyer, ljudisolerade rum och speciella sömn-retreats är några av de storsatsningar som gjorts för att gästen ska känna sig utvilad.

Någon som inte är förvånad över att vår sömn nu tas på allvar är sömnexperten Christian Benedict – sömnturismens uppgång var väntad, skriver Wellness.

Digitaliseringen försämrar vår sömn

Enligt Folkhälsomyndighetens statistik sover svenskarna allt sämre. Kvantitet och kvalitét minskar för varje år. Och sömnexperten svarar på varför:

– Det är den digitala revolutionen som vi har gått igenom, säger han till Wellness.

Att vara uppkopplad dygnet runt och ständigt tillgänglig skapar en stress hos svensken. Även om det inte handlar om en förhöjd puls så är vi idag mer benägna att vakna mitt i natten för att kolla notiserna på mobilen.

Christian Benedict menar också att tystnaden inte tas emot särkilt bra längre.

– De som växer upp nu har också svårt att hantera tystnad och det tror jag hänger ihop med vår mobilanvändning, förklarar han.

Ljus, ljud och lukt påverkar din sömn

Nu tar turismbranschen till alla möjliga knep för att rädda den digitala människan från sömnbrist. Många hotell har utgått från forskning som visar att det finns en hel del knep som gör att gästerna kan sova bättre på resande fot.

Tyngdtäcket är en av de mer kända trenderna och svensk forskning visar faktiskt på att det hjälper. Enligt studien ökade sömnhormonet melatonin med hela 30 procent hos de sov under med tyngdtäcke.

Andra sak som kan förbättra sömnen är lukt och ljus.

– Det finns forskning som visar att lavendel har en fördjupande effekt på sömnen. Även smart ljus kan påverka din inneboende dygnsrytm positivt, säger Benedict.

Två personer som sover i bäddar på ett tåg.

Allt fler hotell satsar på att maximera sina gästers sömn.

FOTO: Aleksei Ivanov/TT

”First night”-effekten

Sover du dåligt när du sover på ett nytt ställe? Det är inte så konstigt. Forskning kring det som kallas ”first night effect” visar att bara den ena hjärnhalvan sover när man sover på en ny plats för första gången. Det beror på att kroppen inte känner sig hemma.

Det kan handla om att lukter, ljud och ljus är annorlunda från vad du är van vid.

För att delvis komma ifrån det här tycker sömnexperten att hotellgäster borde få välja kuddar och täcken från en meny utifrån sina preferenser.

– Man borde ha två-tre olika täcken och ett tyngdtäcke så man kan testa sig fram. En säng som man kan anpassa mjukheten på och olika kuddar så att man säkerställer att huvudet blir rätt avlastat, säger han.

Några exempel på resmål där du maximerar din sömn är hotellkedjan Rosewood Hotels & Resorts sömn-retreats, hotell Zedwell i London satsar på ljudisolerade och fönsterlösa rum och Elite Hotels i Sverige där du får välja din kudde från en meny.

FOTO: Aleksei Ivanov/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN