snackas om i sverige

Nya Coca-Cola-detaljen som svenskarna hatar: ”Sämsta som hänt”

Coca-Cola ändrar sina korkar för att minska mängden slängd plast i naturen

FOTO: Regis Duvignau/Reuters/TT, Instagram/cocacola_sverige
Var tredje läsk som säljs i Sverige är en Coca-Cola.
Nu ändrar företaget flaskornas design – någonting som har väckt ramaskri i landet.
Kommer sluta köpa Cola”, skriver en arg konsument.

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Elli och Majken ÄLSKAR FREDAGAR!
0:30

Efter reklamen: Elli och Majken ÄLSKAR FREDAGAR!

(0:30)

Slå på ljud

Coca-Cola är världens mest välkända och sålda läskedryck. Den skapades redan 1886 av apotekaren Dr. John Pemberton i Atlanta, USA, och letade sig över Atlanten till Sverige 1953. I dag är ungefär var tredje läsk som säljs inom våra gränser en Coca-Cola, eller en lightvariant av drycken.

Att colaläsken är en storfavorit bland svenskarna är knappast någon nyhet, men att företaget beslutat sig för att ändra designen och utseendet på sina plastflaskor har däremot fått många konsumenter att sätta sin läsk i halsen.

ANNONS: Med höga elpriser är det extra viktigt att du har rätt elavtal och inte betalar för mycket. Jämför alla Sveriges elbolag helt gratis och byt enkelt på några minuter hos elskling.se (Extern länk)

Den nya detaljen förbryllar svenskarna

Vad är det som Coca-Cola-älskarna i Sverige har reagerat så kraftigt på då? Jo, det är de nya korkarna som numera sitter fast i själva flaskan. De går inte längre att skruva loss (om man inte brukar våld). Beslutet grundar sig i ett nytt EU-direktiv som handlar om att minska mängden plast i naturen, exempelvis lösa plastkorkar.

Egentligen börjar inte EU-direktivet att gälla förrän 2024, men redan nu har Coca-Cola Sverige och ett par andra tillverkare i andra länder redan påbörjat sin omställning. Därför har flera svenskar stött på de nya flaskorna – och de gillar inte vad de ser.

Så här ser de nya Coca-Cola-korkarna ut. En vattendelare minst sagt.

Så här ser de nya Coca-Cola-korkarna ut. En vattendelare minst sagt.

FOTO: Instagram/cocacola_sverige

Va fan har hänt med korkarna på flaskorna??? Mindre och svårare att greppa sen hänger den kvar och sitter i vägen när man ska hälla. Nä vilket nerköp. Tur att det finns andra läsktillverkare med normala korkar”, skriver en argsint person på företagets Facebook-sida.

Snälla Coca-Cola, vad fan är för dumheter ni gjort med korkarna?”, skriver en annan.

Sämsta som hänt på länge, dom nya korkarna är sjukt jobbiga. Svåra att sätta på igen när man öppnat flaskan och i vägen när man ska hälla upp eller dricker ur flaskan. Ta tillbaka dom gamla som var lättare att få upp, speciellt om man har problem med händerna”, kommenterar en tredje.

Hotar att stoppa sin konsumtion på grund av korken

Kritiken stannar inte där. Ytterligare en användare hotar att sluta köpa Coca-Colas produkter på grund av den nya designen.

Alltså jag HATAR dom korkarna. Kommer sluta köpa Cola pga dom”, skriver personen.

Många Cola-drickare tycker att korken är i vägen när man ska dricka direkt ur flaskan.

Många Cola-drickare tycker att korken är i vägen när man ska dricka direkt ur flaskan.

FOTO: Instagram/cocacola_sverige

Coca-Cola tar kritiken med ro. Företagets kommunikationschef i Sverige, Nermin Mohamad Ali, skriver i ett mail till Nyheter24 att de helt enkelt måste EU-direktivet.

Förändringen underlättar insamling och återvinning av hela förpackningen och hjälper till att förhindra nedskräpning. De flesta svenskar är redan duktiga på att panta sina förpackningar med korken fastskruvad och tack vare den nya korkdesignen kommer ännu färre korkar att hamna fel och kan istället pantas tillsammans med flaskan”, skriver hon.

Hon förstår att många konsumenter är lite skeptiska till förändringen, men hon säger samtidigt att reaktionerna som de fått mestadels har varit positiva.

Vi uppskattar alla funderingar och kommentarer vi får av våra kunder och tar det till oss när vi fortsätter att utveckla våra förpackningar för att säkerställa hållbara lösningar med välfungerande design och funktionalitet”, skriver hon.

FOTO: Regis Duvignau/Reuters/TT, Instagram/cocacola_sverige

FRÅN FÖRSTASIDAN