Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!
Svenskarnas julnota minskade – samhällskrisen påverkar

FOTO: TT
Det visar färska siffror som Svensk Handel presenterar.
– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu, säger organisationens vd, Sofia Larsen.
Enligt Svensk Handels årliga julrapport startade julklappshandeln under Black Week/Black Friday och hela 6 av 10 svenskar valde att handla sina julklappar under reahögtiden, en rejäl ökning från i fjol.
Svensk Handel uppskattar att den totala summan för inköp av julklappar i Sverige landar på runt 22 miljarder kronor – en miljard lägre än i fjol.

Avslöjar: Så firar Runar Sögaard och Lasermannen jul på anstalten
Därför minskade försäljningen
Den minskade försäljningsvolymen beror, enligt organisationen, på den höjda prisnivån och de oroliga tiderna.
– Många handlare vittnar om oerhört tuffa tider just nu. Elpriser som skjuter i höjden och kommande hyresökningar skapar en stor oro. Den julhandel vi nu befinner oss i är därför i år särskilt viktig, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel till hemsidan.
Pandemin gjorde att många fick upp ögonen för e-handeln, vilket tycks vara en trend som stannat kvar.

Så många handlar på internet
Sju av tio konsumenter handlar sina julklappar online.
– Det är givetvis glädjande för många av våra medlemmar som bedriver e-handel att intresset kring att handla online fortsätter att växa, inte minst givet den tuffa internationella konkurrens som finns, säger Larsen.
De branscher som fick högst försäljningsskjuts var leksaker, böcker och heminredning. 19 procent av svenskarna köpte leksaker i julklapp samtidigt som endast 10 procent köpte sportprylar.
FOTO: TT