Linus Lundgren, 24, fick inte ut sin rullstol efter flygresan: ”Sjukt”

Linus Lundgren.
Exklusivt

Foto: Privat
När Linus Lundgren kom för att hämta sin rullstol var det stängt på Arlanda – personalen hade gått hem.
Först sex dagar senare fick han tillbaka permobilen.
– Jag tycker jag förtjänar en ursäkt, säger han.

Linus Lundgren, 24, hade varit två veckor i Los Angeles tillsammans med sina två vänner, som också jobbar som assistenter för honom. Kompistrion landade på Arlanda vid halv sex-tiden på torsdagskvällen, dagen före nyårsafton, efter att ha flugit med Finnair.

– Det var en jättehäftig resa, det var coolt att se alla de där miljöerna som man sett på film och tv, säger Linus Lundhren om upplevelsen.

Exklusivt
Matpriserna ökar chockartat – så mycket dyrare blir det för dig

Missade tåget när flyget försenades

Linus Lundgren bor i Malmö och egentligen är Kastrup flygplats närmare, men när han jämförde flygresorna var biljetterna flera tusen kronor billigare från Arlanda.

– Planet var försenat, men klockan var ännu inte så mycket. Redan två timmar innan vi landade hade vi sagt till personalen att vi hade ett tåg att hinna till och att det var ganska tight, berätta Linus Lundgren.

De hade redan missat det första tåget på grund av förseningen, men borde hinna med nästa avgång mot Malmö om de skyndade sig.

FÅ SVERIGES HETASTE NÖJESNYHETER FÖRST: Ladda ned nya Hänt-appen här!

Linus Lundgren, 24, fick inte ut sin rullstol efter flygresan med Finnair.

Linus Lundgren är förvånad över att Finnair inte hört av sig och bett om ursäkt.

Privat

”Han var väldigt stressad”

Linus Lundgren har en muskelsjukdom som gör att han behöver rullstol. När han flyger checkar han alltid in sin elrullstol som specialbagage. På flygplatsen i Los Angeles hade det inte varit några som helst problem att få ut rullstolen, men på Arlanda hopade sig bekymren.

– Jag får ju assistansservice, i vanliga fall brukar vi få vänta på dem i planet, men det fick vi inte nu för Finnair. Assistanskillen som till slut mötte oss var väldigt stressad. Normalt sett är det det jag som säger ”tack, nu behöver jag inte mer hjälp” men nu var det istället han som sa ”nu klarar ni er va?” och lämnade oss för.

Efter rekordsmittan – här är hårdare kraven som börjar gälla i veckan

Linus Lundgren fick inte tillbaka rullstolen

Killen hade pekat mot en hiss innan han försvann och Linus och hans assistenter fick själva leta reda på var specialbagaget, där Linus rullstol skulle lämnas ut, fanns.

– När vi väl kom fram var det stängt och ingen kunde hjälpa oss. Klockan var bara halv sju på kvällen, men ett annat företag berättade att personalen hade gått för dagen på grund av sjukdom. Jag förstår att det kan hända, men jag fattar inte hur de inte kan ta in någon annan personal när de vet att det står en rullstol och väntar på någon. Företaget sa att jag skulle behöva komma imorgon i stället, men jag bor ju i Malmö.

Bagage plockas ut från ett Finnair plan.

Bagage hanteras i samband med att ett plan från Finnair landat.

Emmi Korhonen

Vid det här laget insåg Linus att de aldrig skulle hinna få sitt bagage, komma ut från flygplatsen och hinna med Arlanda Express till Stockholm central, innan tåget mot Malmö avgick.

– Vi bestämde oss för att hyra en bil i stället. Det var krångligt och mina assistenter fick hjälpa mig på en buss med allt bagage och sen åkte vi till biluthyrningen. Eftersom jag inte kunde sitta i min rullstol i bilen var det en ganska jobbig resa för mig, för jag har dålig balans.

– Vi kom fram runt fyra på morgonen, alla var helt slut.

Linus Lundgren under den lyckade resan i Los Angeles.

USA-resan var fantastisk, men på Arlanda fick inte Linus Lundgren ut sin elrullstol från specialbagaget – personalen hade gått hem.

Privat

”Det är sjukt”

Först efter att Linus Lundgren varit med i Aftonbladet och berättat om händelsen, fick han kontakt med Menzies, företaget som ansvarar för specialbagaget på Arlanda åt Finnair.

– Det är sjukt att man måste kontakta media för att få gehör. Finnair har jag inte hört något från alls. Däremot har jag anmält bagaget som borttappat, för jag fick ju faktiskt inte ut det. Jag hade gärna fått en ursäkt från dem, eller ett mejl. Jag vill berätta om det här för att det inte ska behöva hända någon annan och för att företagen ska tänka till kring sitt bemötande.

”Har inte kunnat ta mig ut”

På onsdagen, efter nästan en vecka, fick Linus Lundgren tillbaka elrullstolen.

– Jag har ju inte kunnat ta mig ut själv under den här tiden, bara med hjälp av mina assistenter som kört min manuella rullstol. Jag blir väldigt begränsad utan elrullstolen, den är som mina armar och ben.

Suvi Aaltonen, Finnair.

Suvi Aaltonen, kommunikationschef på Finnair, beklagar det inträffade.

TT NYHETSBYRÅN, Finnair

Svaret från Finnair: ”Beklagar”

Finnairs kommunikationschef Suvi Aaltonen svarar i ett mejl att de är ledsna över det inträffade och att Linus Lundgren fick vänta på sin elrullstol så länge.

”Finnair har inga flighter till Malmö så vi samarbetar med ett annat flygbolag när det gäller leverenanser. På grund av operativa utmaningar i sista minuten ändrade vår partner till ett mindre flygplan där stolen inte skulle få rum som frakt”, skriver hon.

I stället tog Finnar hjälp av en annan företagspartner för att leverera elrullstolen till Linus Lundgren.

Vi förstår kundens missnöje och beklagar djupt allt besvär som uppstått på grund av den här kedjan av händelser”.

LÄS OCKSÅ: Matpriserna stiger – så mycket dyrare blir det för dig

LÄS OCKSÅ: Jims dotter adopterades bort – starka mötet 35 år senare

FOTO: Privat, Emmi Korhonen / Lehtikuva, TT NYHETSBYRÅN, Finnair

SENASTE NYTT!