Familjernas ilska mot föreställningen: ”Riktigt dåligt hanterat”

Kritik riktas mot ”Disney on Ice”.

Foto: TT
Föreställningen Disney on ice har drabbats av biljettkaos.
Nu rasar barnfamiljer, rapporterar Aftonbladet.
– Vilka barns drömmar väljer man att krossa?, säger mamman Madeline till tidningen.

Stor besvikelse och upprördhet har rapporterats efter att arrangörerna av Disney on ice sent meddelat förändringar av biljettplaster – eller helt avbokat biljettköpare, efter att nya restriktionerna infördes den 23 december.

Regeringen har stegvis under, samt efter julhelgen infört hårdare restriktioner. Ett maxtak på 500 deltagare på evenemang utan vaccinationsbevis infördes innan julhelgen. (Under måndagen sänktes antalet till 50 stycken). Sedan har även restriktoner kring av avstånd mellan sällskap och mängden personer i ett sällskap som är tillåtna reglerats efterhand, något Hänt har rapporterat om.

Efter rekordsmittan – här är hårdare kraven som börjar gälla i veckan

Ändrar biljetterna på ”Disney on ice” efter att nya restriktioner införts.

Foto: Christian Charisius

33-åriga mamman Madelene: ”Vi känner oss besvikna”

Arrangörerna av Disney on ice har nu gjort stora förändringar av sina biljetter och platser – efter att folk har köpt biljetter till föreställningen. Många har även fått sina biljetter helt avbokade.

– Vi känner oss besvikna, säger Madelene, 33, till Aftonbladet.

Hon är mamma till två barn som fått sina biljetter helt avbokade. Barnen är fem och sex år gamla. Föreställningen skulle hållas i Globen, som nyligen bytt namn till Avicii arena.

Madelene erbjöds andra biljetter – ett par dagar efter de hon köpt. Men eftersom familjen inte bor i Stockholm passar inte tiden till den nya föreställningen.

– Jag förstår i coronatider att korrigeringar behöver göras, men tycker att de borde ha meddelat oss tidigare då vi bokat tåg. Sen undrar jag hur prioriteringen gick till med vilka som fick nya biljetter och vilka som blev avbokade. Vilka barns drömmar väljer man att krossa?, säger hon till tidningen.

Det händer när drottning Elizabeth dör – hemliga planerna avslöjar

Stod i telefonkö i tre timmar – kom inte fram

I tre timmar stod Madelene i telefonkö hos en av arrangörerna som har hand om biljettdelen, plattformen AXS. Men företaget hade under fredagen endast öppet mellan 09:00 till 12:00, vilket gjorde att mamman inte hann fram. Hon försökte köpa nya biljetter – till det datum hon hade bokat – då hon misstänkte att många hade avbokat självmant. Men hon har inte nått fram till AXS.

Aftonbladet har kontaktat ansvarige för Disney on ice, Bosse Wahlfeldt. Han svarar på kritiken och förklarar hur företaget har tänkt.

– De nya restriktionerna trädde i kraft den 23:e december och vi började omgående då att omplacera drygt 20 000 sittande besökare. Vi var tvungna att börja om helt från början, vi tappade ungefär 50 procent i kapacitet, och fick placera om och skicka ut information till alla biljettköpare, säger Bosse Wahlfeldt till Aftonbladet.

Bosse Wahlfeldt förklarar att de har ändrat biljetterna efter ”sist in, först ut”-modellen. De personerna har beställt först – har fått nya biljetter och erbjudande först. Sen har arrangörerna dragit en gräns efter det nya kapacitetstaket. Han beklagar även de långa telefonköerna.

Starka reaktioner på sociala medier: ”Så dåligt”

På sociala medier har stämningen varit hätsk mot Disney on ice. Föreställningen skriver på sitt Facebook-konto att de korrigerar biljettplaceringar efter regeringens nya restriktioner:

”Vi arbetar för fullt med att korrigera placeringar så att alla föreställningar ska vara säkra och uppfylla Folkhälsomyndighetens och Regeringens nytillkomna restriktioner och rekommendationer för Covid-19”, skriver föreställningen. De påpekar även att alla över 18 år måste ha ett vaccinationsbevis.

”Dessa innebär att på publika tillställningar med över 500 personer får varje sällskap uppgå till max 8 personer, det måste vara minst en meter mellan varje sällskap och alla som fyllt 18 år måste också kunna visa upp giltigt EU-utfärdat vaccinationsbevis och ID-handling”, fortsätter Disney on ice.

Inlägget har fått många att reagera starkt.

”Om jag har betalat dyrt för bra platser på parkett rad 1 för att mina små barn ska kunna se ordentligt. Blir tilldelad mycket sämre platser än de jag valt och betalat för. Då BORDE jag ha rätt att avboka allt och få tillbaka mina pengar”, skriver en arg person i kommentarsfältet.

En annan skriver att de blev helt av med sina biljetter.

”Vi blev av med våra biljetter. Så dåligt. Jag vill veta hur prioriteringen gick till mer vilka som fick gå och vilka som inte fick”, skriver den ledsna personen.

En trejde meddelar att de nya platserna är sämre än de personen har köpt.

”Riktigt dåligt hanterat! Våra nya platser är betydligt sämre än de jag bokade vid biljettsläpp…”

LÄS OCKSÅ: Mikael Sjöberg har lagt över en halv miljon på Julhuset i Hamrånge

LÄS OCKSÅ: Är Janne Långben egentligen en kossa eller en hund?

Foto: Jeppe Gustafsson/TT, MATT FROST/ITV/REX/SHUTTERSTOCK

SENASTE NYTT!