Fyra ovanor som gör att du får låg självkänsla

Låg självkänsla är vanligt.

Låg självkänsla är något många människor upplever.
Psykologen Nick Wignall listar fyra ovanor som ökar den låga självkänslan och vad du kan göra för att vända den negativa trenden.

Många tror att man måste förstå ursprunget till ens låga självkänsla för att kunna gå till botten med den. Så behöver det inte nödvändigtvis vara, enligt psykologen Nick Wignall, som hävdar att det snarare handlar om att man skapar ovanor som sänker självkänslan och sedan bibehåller dem.

I en artikel listar han fyra punkter som kännetecknar någon med låg självkänsla och vad man kan göra för att bli av med den.

Grubblande över tidigare misstag

Ältande är vanligt förekommande när det kommer till låg självkänsla. Du dröjer dig kvar vid misstag som hände för längesen. Det kan handla om att man är missnöjd över något på arbetet, att man sagt något olämpligt, fått sparken, gjort en dålig arbetsintervju eller inte lyckats ta någon examen.

Nick Wignall betonar att det är viktigt att reflektera över ens misstag så man inte gör om dem, men ofta tenderar det att gå till överdrift och en dålig arbetsintervju som inträffade för flera år sedan är knappast värt att fortsätta reflektera över.

Lyckas man vända tidigare misstag till nya inlärningsmöjligheter är man på god väg till bättre självkänsla. Oftast handlar den dåliga självkänslan om en rädsla för att tappa kontrollen och en illusion om att man har kvar kontrollen om man fortsätter att tänka på de negativa tankarna.

Misstaget är redan gjort. Det finns inget du kan göra åt det. För många är den här hjälplösheten otroligt obekväm och genom att tänka på tidigare misstag intalar man sig själv att det fortfarande går att rätta till dem. Dessvärre blir priset att man ständigt går runt och mår dåligt. Välkomna hjälplösheten. Bara för att misstag är sant hjälper det inte att tänka på det. Lär dig av misstaget och gå vidare.

Oro för framtiden

Att oroa sig för vad som ska hända i framtiden kan också påverka självkänslan negativt. Många tror att man genom att tänka på framtiden stålsätter sig för vad som väntar, men vad som i fantasin kan verka realistiskt kan också vara oerhört orealistiskt.

Genom att visualisera framtiden med ett positivt tankesätt bygger du också upp din självkänsla. Exempelvis kanske du ser dig i någon yrkesroll i framtiden där du trivs och utvecklas, vilket är positivt. Det negativa kommer om du tror att allt kommer gå åt helvete, att du kommer misslyckas, vilket ökar oron och gör dig deprimerad.

Även om det kan hjälpa att planera och förbereda inför framtiden, är det sällan bra att oroa sig. Oron leder till ångest och genom att fortsätta tänka orealistiska framtidstankar programmeras hjärnan till att vara rädd i onödan. Den onödiga oron leder till mer oro, mer ångest och sänker din självkänsla. Det gör även att du fungerar sämre i vardagen och kan i slutändan leda till kronisk oro.

Om du vill förbättra din självkänsla så ska du försöka tänka bort framtidstankar som gör dig orolig.

Oförmåga att förlåta

Det kan vara en förälder, en vän eller medarbetare som varit elak och gjort dig illa. Att reflektera hur någons beteende påverkat dig negativt är viktigt att reflektera över, för det gör att man vet vilka relationer som är värda att satsa på och vilka som inte är det.

Men det finns också nackdelar med att älta saker som du upplevt som kränkande och orättvisa. I slutändan kan det leda till ”kronisk ilska” som gör att du blir bitter, stressad och som bidrar till överdrivna relationskonflikter i framtiden.

Det kan vara svårt att gå vidare från ohälsosamma förhållanden. Du kan kapa banden helt eller så förlåter du personen, annars är det lätt man hamnar i ett slags limbo där man blir kvar i den osunda relationen med en ökande låg självkänsla.

Många relationer förstörs på grund av oförmågan att förlåta. Många människor fastnar i sina liv för att de inte kan gå vidare från det förflutna, i stället för att leva ett liv som man mår bra av och som ger en frihet.

Klandra dig själv för hur du mår

Begreppet ”gaslighting" används när någon manipulerar dig till att tvivla på dig själv och tro att du är galen. Det är vanligt i många ohälsosamma relationer, där någon i hopp om att få kontroll och makt över förhållandet trycker ned den andra personen.

Men det är också vanligt att man ”gaslightar" sig själv. Det kan exempelvis vara att du intalar dig själv att vara svag när du tänker på något jobbigt som hänt, i stället för att förstå att det är helt normala känslor och tankar. Det gör att du skapar en bild av dig själv som galen när du upplever olika känslotillstånd.

När du har för vana att koppla dina känslor till att du är galen, bidrar det till en låg självkänsla. Träna istället på att välkomna känslorna och acceptera dem, även om de är smärtsamma eller obehagliga.

Om du bygger upp och odlar din självmedkänsla kommer du också inom kort se en högre självkänsla.

Källa: Nick Wignall, psykolog och författare.

LÄS OCKSÅ: Här är namnen varken du eller ditt barn får heta

LÄS OCKSÅ: Förväxlades på BB – hittade sina föräldrar 38 år senare

FOTO: Maskot/TT

Senaste nytt