Ny upptäckt: Forskare tror sig hittat gen som SKYDDAR mot övervikt

Forskare tror sig nu veta varför vissa är smala och varför vissa är det inte.

Varför har vissa lättare att förlora vikt än andra? Hur mycket man än springer, följer en svår diet så försvinner aldrig extra kilon. Forskare tror sig nu ha svaret.
De har hittat en sällsynt gen som kan förklara orättvisan.

Att gå ner i vikt är alltid en kamp. För vissa är kampen svårare än för andra. Det spelar vilka metoder de prövar. Nya svåra dieter, tunga träningsprogram och kilometer efter kilometer i löpspåret inget hjälper dessa att gå ner i vikt. Andra verkar aldrig gå upp i vikt, vad de än äter eller stannar i soffan.

En av livets stora orättvisor menar vissa.

Nu kan forskare ha hittat svaret på frågan. Ett forskarlag vid University of Cambridge har nämligen lokaliserat en gen som gör att innehavaren har svårare för att gå upp vikt än andra. I studien, som är ett av det största i sitt slag, hittade forskarlaget en sällsynt gen som kan förklara vissa människors immunitet mot extra-kilon.

Arbetet är en ”tour de force av genetik”, säger forskaren Sadaf Farooqi, som till vardags arbetar med frågor rörande överviktigt vid Cambridge universitet. Forskaren var inte arbetade inte med studien i sig, men hyllar den som en möjlig lösning för vissa personers övervikt.

”DET BRAST” Sally slog ihjäl maken med en hammare – nu är hon fri igen

Forskaren: SVäldigt svårt att hitta

Forskaren Sadaf Farooqi menar att det är väldigt svårt att hitta gener av det här slaget. Ofta utgår forskning att hitta anledningen till fetma, inte gener som kan motverka. Fyndet kan leda till att nya mediciner utvecklas säger han till den vetenskapliga och välrenommerade tidskiften Science Magazine.

Froskare har hittat en sällsynt gen som kan skydda mot övervikt. OBS: Bild från arkivet.

Foto: Linus Sundahl-Djerf / SvD / TT

2,8 miljoner människor dör varje åt – av övervikt

Omkring 2,8 miljoner människor dör varje år från övervikt, eller svår fetma. Överviktiga personer har dessutom större risk att utveckla typ 2 diabetes, få problem med hjärtat och utveckla flertalet olika cancer-typer. Överviktiga har även enligt studier större risk att dö, eller drabbas av svår av covid-19.

FÅ FLER FASCINERANDE OCH SPÄNNANDE NYHETER OM AKTUELLA HÄNDELSER: In och följ Hänt Nyheter på Facebook här!

Även om träning, god diet och ett välmående liv alltid är rekommenderar, oavsett kroppstyp. Men det nya vetenskapliga fyndet vara en nyckel till att motverka övervikt. Studier som har fokuserat på människor med ”Extrem fetma” har hittat söndriga gener som kan leda till glupsk aptit. Andra studier har hittat likande resultat, skriver tidningen.

I den nya studien, har fler än 640 000 människor från Mexiko, USA och Storbritannien undersökts. Forskarlaget har kollat på den delen av gener som skapar protein.

– Det är ett helt enormt arbete. Enbart en bild med tusentals pixlar kan ge en ledtråd efter det man letar efter. Endast bilder med väldigt hög upplösning kan få fram de mest sällsynta generna, kommenterar Ruth Loos, en forskare som arbetar med mänskliga gener vid Köpenhamns Universitetet. Hon har inte arbetat med studien.

Varje år dör omrking 2,8 miljoner människor av övervikt.

Foto: ANP / TT

Tyvärr för den överviktiga därute verkar genen sällsynt. Forskarna har döpt den söndriga genen till GPR75. I ett experiment med möss, som gavs en väldigt kalorihög föda, hade de möss med GPR75-genen gått upp endast 44 procent, mot möss som saknade genen. Mössen med genen visade även bättre blodsockernivåer och reagerade starkare på insulin.

En sällsynt gen – endast 1 av 3 000 bär den

Tyvärr är GPR75 väldigt sällsynt. Endast en person på 3 000 uppskattas bära genen som gör att du har svårare att gå upp i vikt. Människor som har genen väger i snitt 5,3 kilogram mindre än genomsnittet. De med genen är dessutom hälften så sannolika att vara överviktiga, än de som som saknar den.

Vad forskarna tror att genen kan göra störst påverkan är i nya mediciner. Forskarna spekulerar i att olika metaboliska sjukdomar kan lösas genom genterapi.

– Det finns en möjlighet att generalisera denna metod mot andra sjukdomar, som typ 2 diabetes och andra metalliska sjukdomar, säger Luca Lotta, en genetiker vid Regeneron Genetics Center som ledde studien. Men hon menar att mer forskning behövs.

– Om inget annat visar detta att enorma studier behövs för att kunna lösa sjukdommar som övervikt. Vi behöver enorma provgrupper, säger forskaren Luca Lotte.