TRENDAR JUST NU!Hänt ExklusivtFarmen 2024Mästarnas Mästare 2024Kändisintervjuer du vill seMasked singerRobinson

Chocken efter upptäckten – hittade 10 000 okända virus i blöjorna

25 apr, 2023
Danska forskare hittade 10 000 nya virus i blöjorna
Forskare från Danmark samlade in hundratals använda blöjor från spädbarn.
Då gjordes en chockerande upptäckt – som kan hinta om nya oupptäckta sjukdomar.
– Det finns en riskfaktor, säger Dennis Sandris Nielsen.

Ladda ner Hänts nya app här - nöje och nyheter utan betalväggar!

Morfar Georges hjärtevärmande sång till barnbarnetBrand logo
Morfar Georges hjärtevärmande sång till barnbarnet

Det fanns redan forskning om att tarmens mikroorganismer i tidig ålder har betydelse i uppkomsten av kroniska sjukdomar som astma, adhd och diabetes.

Men när danska forskare nu publicerar en ny studie i Nature Microbiology – baserad på analyser av hundratals använda blöjor från spädbarn – gjorde en chockerande upptäckt.

Forskarna har nämligen hittat 10 000 nya virusarter som de har grupperat in i 248 olika virusfamiljer.

232 av dem var tidigare helt okända.

– Det betyder att friska barn från tidig ålder tumlar runt i en extrem mångfald av tarmvirus, som förmodligen har stor inverkan på om de utvecklar olika sjukdomar senare i livet, säger professor Dennis Sandris Nielsen till phys.org.

Forskare har analyserat hundratals blöjor från spädbarn.

Kan avslöja framtida sjukdomar

En stor majoritet (90 procent) av virusen som upptäcktes i blöjinnehållet var bakteriofager, vilket innebär virus som attackerar potentiellt skadliga bakterier.

Forskare kallar dessa virus för ”allierade” eftersom de inte orsakar sjukdomar.

– Vi vet väldigt lite om vad som verkligen är på gång. Min gissning är att de är viktiga för att träna vårt immunsystem att känna igen infektioner senare i livet. Men det kan också vara så att de är en riskfaktor för sjukdomar som vi ännu inte har upptäckt, säger Nielsen.

Barnens tarmar är sterila fram till att de föds. Sedan exponeras de för bakterier från mamman och miljön.

– Det är troligt att några av de första virusen kommer tillsammans med dessa initiala bakterier, medan många andra introduceras senare via smutsiga fingrar, husdjur, smuts som barn stoppar i munnen, och andra saker i miljön, säger Nielsen.

FOTO: TT/ARKIV