Färre svenskar väljer öl på Systembolaget – oro i branschen: ”Tufft”

Färre svenskar väljer öl på Systembolaget – oro i branschen: ”Tufft”

Foto: Henrik Isaksson/TT
En stor stark? Nej tack, säger svensken.
Allt färre svenskar köper öl – och speciellt småbryggerier drabbas.
– Jag hör att det är väldigt många som har det väldigt tufft, säger Anna-Karin Fondberg, vd för branschorganisationen Sveriges Bryggerier till Göteborgs Posten.
Bryter sig in på Liverpools arena mitt i natten
0:33

Efter reklamen: Bryter sig in på Liverpools arena mitt i natten

(0:33)

Slå på ljud

Systembolaget försäljning av öl minskar allt mer. Enligt Göteborgs Posten har svenskens smak för öl gått ner med 4 procent det gånga året – det vill säga nästan en starköl.

Men det är inte bara ljus lager som tappar i försäljningen.

Allra mest har svenskens smak för specialöl gått ner. Den försäljniungen har tappat med 11 procent – eller som en stark dubbel-IPA. Svenskens tappade lust för specialöl har slagit hårt mot mindre bryggerier.

– Jag hör att det är väldigt många som har det väldigt tufft. Jag har inte fått svart på vitt att någon kastar in handduken, säger vd:n för branschorganisationen Sveriges Bryggerier, Anna-Karin Fondberg, till tidningen.

Tomma plånböcker kan vara en förklaring

Anledningen till svenskens tappade ölsug verkar inte vara torra halsar, utan tomma plånböcker. Under coronapandemin ökade försäljningen.

Men efter pandemin verkar de ekonomiska bakslagen som Sverige genomlider vara en större anledning till de dammiga ölburkarna på bolaget.

– Det är ett motsatt beteende bland kunderna än vad vi hade under pandemin. Prishöjningar har inte slagit igenom ännu. Det är snarare att man har gått över till en annan form av öldrickande och att man åter dricker sin öl på restaurang, säger Fredrik Arenander, som är inköpschef på Systembolaget.

Foto: Henrik Isaksson/TT

FRÅN FÖRSTASIDAN