Coop avslöjar nya satsningen – efter matprisernas chockhöjning

Coop

Coop har upptäckt att kundernas fokus har skiftat.
Nu agerar matkedjan och öppnar upp helt nya butiker.
– Det blir ett helt nytt erbjudande under ett eget varumärke, säger Ola Andersson, affärschef på Coop X-tra, till TT.
0:24

Efter reklamen: Lilla pojkens starka reaktion – efter stora problemet att få i sig sushin

(0:24)

Dyrare el, dyrare transportkostnader och en ovanligt dålig skörd har tidigare pekats ut som prisbovar i den eventuella chockhöjning av matpriser som Sverige kan skåda inom en snar framtid. Vill det sig illa kan det bli upp till tio procent tidigare, något som Ekot tidigare rapporterat om.

– Det är den högsta prisökningen på livsmedel på mycket länge. Det kan säkert bli prisökningar på tvåsiffriga procentsatser, sa Per Arfvidsson, vice vd vid Lantmännen till Ekot i november förra året.

Coop

Någon handlar citron på Coop.

Sauli Pulkkinen
Vanliga produkten i mataffären är årets största bluff – så luras du

”Fokus på pris blir viktigare”

Nu meddelar matkedjan Coop att man tänker om och väljer att gå i en helt ny riktning. Lågprisvarumärket ”X-tra” kommer få en alltmer central roll i företagets framtida affärsstrategi.

Ola Andersson, affärschef på Coop X-tra säger till TT att man ser ett behov av en lågpriskedja för mat på marknaden och att det ligger till grund för den nya satsningen.

– Vi har under en tid identifierat att kundernas fokus på pris blir viktigare och viktigare, men också att det blivit mer accepterat av våra kunder att handla i en lågprisbutik, säger Ola Andersson.

Coop

Coop kommer öppna nya X-trabutiker i södra Sverige och Västsverige.

Helena Landstedt/TT

Så ser satsningen ut

Ett tiotal butiker göras om till X-trabutiker för att hitta nya kundgrupper och bredda kundbasen, enligt Ola Andersson. Butikerna som görs om är belägna i södra Sverige och Västsverige. Förhoppningen är sen att sprida X-trabutikerna i resten av landet.

Inredningen kommer se annorlunda ut jämfört med andra Coop-butiker och kampanjer kommer få större fokus.

– Det blir ett helt nytt erbjudande under ett eget varumärke, med en helt egen yttre- och inre gestaltning, säger Ola Andersson.

LÄS OCKSÅ: Dyrare i matbutikerna efter nyår – här är anledningen

LÄS OCKSÅ: Här är de nya lagarna som införs 2022

Foto: Sauli Pulkkinen, Helena Landstedt/TT

SENASTE NYTT!