17 tekniska prylar som ingen saknar

Tillhör du dem som såg med spänning på framtiden efter att ha köpt en MiniDisc? Eller som gladde dig åt din sprillans nya HD DVD-spelare? Då vet du redan hur den här listan kommer att sluta.

17. The Phantom

Phantom

Via: Wikipedia

2004 visades The Phantom, en hybrid mellan spelkonsol och PC, på spelmässan E3. Företaget Infinum Labs lovade att vi snart kunde spela shooters och realtidsstrategispel på tv:n. Men problem uppstod när avtal skulle knytas med speltillverkare. Och spelbutikerna var inte särskilt upphetsade över tanken på att sälja en konsol där alla spelen var nedladdningsbara. Efter många om och men skrotades projektet.

Variant som kan lyckas bättre: Valve som äger nedladdningstjänsten Steam har ambitioner att lansera en egen konsol. Med deras ekonomiska muskler, en färdig infrastruktur och stöd från tredjepartsutvecklare kanske det lyckas.

16. Microsoft Kinect

Kinect

Via: Wikipedia

Att vara innovativ och introducera ny teknik i hemmen kan vara svårt, fråga Microsoft. När de släppte kameran Kinect till Xbox 360 var det bara en extrapryl. Till nya konsolen Xbox One skulle den bli obligatorisk. Att spela med enbart handkontroller tillhörde gårdagen, nu skulle vi också vifta på armarna och skrika åt spelen. Och vem vill inte ha en kamera i vardagsrummet som registrerar allt, även när den är avslagen?

Microsofts konsol blev dessutom tusen kronor dyrare än den tekniskt starkare PS4. Spelarna svek givetvis och för att jämna ut prisläget säljs nu Xbox One utan kamera och Microsoft söker desperat andra marknader.

15. Lotus Notes

Googlar du Lotus Notes är ett av de första sökresultaten sajten ihatelotusnotes.com. Det säger något om detta plågoris till mejlklient. Ska tilläggas att det kommersiellt varit en succé sedan 90-talet och älskats till döds av khakisportande chefer i corporate business-miljöer.

En konspirationsteori kan vara att Lotus Notes bryter ner alla former av kreativitet och kritiskt tänkande och gör anställda till hjärntvättade slavar.

14. Philips CD-I

Philips CD-I

Via: Wikipedia

Ett klassiskt exempel på en produkt som hamnade i kläm mellan epoker. Året 1992 hade CD-ROM:en lanserats till datorer, men var fortfarande väldigt dyrt. Ett datorpaket kunde kosta mellan 25.000-30.000 kronor. Samtidigt regerade VHS-spelaren och Super Nintendo i vardagsrummet. Philips CD-I ville vara allt. En lågprisdator som klarade att köra häftiga interaktiva encyclopedier (detta var före det internet vi känner i dag), visa så kallade “video cd:s” och dessutom stödja spel.

Vad gick snett? Den var fortfarande dyrare än en spelkonsol och VHS tillsammans, spelen var urusla, kontrollen åt helsike och det fanns inte ett videotek som hyrde ut video cd:s.

13. Myspace

En gång i tiden, när folk fortfarande använde IRC, ICQ och MSN Messenger fanns ett socialt nätverk som hette Myspace. Deras främsta målgrupp var de som älskade musik, de lite hippare och coolare. Vi andra förstod inte poängen med det usla (men formbara) gränssnittet. Sedan kom Facebook och växte i popularitet. Myspace-användarna dissade Facebook, sa att det inte fanns musik. Sedan kom musiken till Facebook, sedan video, därefter bilduppladdningar, och så vidare.

Myspace-användare började använda båda tjänster, och till slut endast Facebook, och Myspace föll i glömska. Bilden här under säger nog allt om läget hos Myspace i dag.

myspace fail

12. RealPlayer

Mediaspelaren som hatats av så många. Den fulla versionen kostade pengar, en version kom med spyware, ville gärna vara förvald och visade reklam i tid och otid när den var påslagen. Vidrigt.

Enda anledningen till att folk laddade ner programmet var för att somliga tv- och radiosajter endast stödde RealPlayer.

11. Zip Drive

Egentligen ingen dum produkt. En uppföljare till disketten med plats för 100 MB, och senare även 250 och 750 MB. Men den hamnade i kläm mellan brännbara skivor, snabbare internet och USB-stickor så kort efter release var det tack och hej för zippen.

10. Symbian på Nokiatelefoner

Symbian

Via: Wikipedia

Var från början ett öppet operativsystem till i princip alla mobiltelefoner. Främst har mjukvaran förknippats med Nokia, som länge använde systemet i alla sina smarttelefoner. När Google introducerade Android som en gemensam plattform för alla smarta telefoner (utom iPhone) var Nokia en av få som inte hoppade på tåget. De skulle behålla Symbian. Vad de inte förstod var att framtiden handlade om appar, och ju större ett operativsystem är, desto fler utvecklare.

Från att ha varit en av världens ledande mobiltillverkare störtdök Nokia och inte blev det bättre när de med en dåres envishet införde Windows Phone OS istället för Android 2011.

9. Gizmondo

Gizmondo

Via: Wikipedia

Vad händer om en mattsäljare från Florida, en IT-entreprenör och medlemmar från Uppsalamaffian startar företag ihop? Gizmondo är vad som händer. Under 2004 ville uppstickarna i nystartade Tiger Telematics sno marknadsdelar av Sony och Nintendo i Europa. Deras plan var att släppa en bärbar spelkonsol.

Men framförallt ville de sätta sprätt på investeringskapital och några svindyra fastigheter, extravaganta fester och Ferrari-race senare gick företaget i konkurs. Bättre blev det inte när en av grundarna kraschade en Ferrari i USA och hamnade i fängelse.

8. Nokia N-Gage

Nokia N-Gage

Via: Wikipedia

N-Gage var väl kanske det första tecknet på att Nokia började tappa greppet. 2003 släpptes denna spelmobil, en av de första som på allvar försökte locka över spelarna. Men vilken katastrof. Även om grafiken höll en hyfsat hög nivå med 3D, var skärmen värdelös, och kontrollerna allt annat än smidiga. Och på tal om smidighet. Ville du byta spel var du tvungen att stänga av mobilen och ta ut batteriet.

Till råga på allt såg den ut som ett skämt att prata i. Nokia släppte senare en mer användarvänlig version men då var det redan för sent.

7. Windows-gemet

clippy

Via: Giphy

Windows-gemet, eller Clippy som det också kallas. Vi hatar dig. Varje gång något kraschade eller inte fungerade dök du upp och frågade om vi behövde hjälp.

Du var bara irriterande och i vägen. Hoppas vi aldrig ses igen.

6. Google Wave

Google Wave

Via: Techcrunch

2009 ville alla ha en beta-nyckel till “framtidens mejlsystem”, som skulle revolutionera hur vi kommunicerade med varandra. När vi väl fick testa Wave var det svårt att se fördelarna. Ja, det gick att samtidigt skriva i samma textdokument (alltså typ chatta). Det gick att rita och den andra såg vad du såg i realtid. Men det gick segt och det kändes oklart när dessa tjänster skulle praktiskt tillämpas.

Folk fortsatte använda Gmail och Facebook och 2012 gav Google bort Wave till den icke-vinstdrivande organisationen Apache Software Foundation.

5. Virtual Boy

Virtual boy

Via: Wikipedia

1995, långt innan Oculus Rift, hade Nintendo en dröm om att introducera virtual reality i vanliga hushåll. Svaret blev Virtual Boy, en portabel konsol som kan anses vara en efterföljare till Game Boy. Några problem bara:

Skärmen gick inte att spänna fast runt huvudet. Du var tvungen att ställa den på ett bord och framåtlutat titta in i den. Så lycka till att ha med den på resan.

Problem två: Spelen gick i färgerna rött och svart.

Problem tre, de som använde Virtual Boy blev illamående efter några minuter.

Nintendo drog tillbaka konsolen samma år.

4. HD DVD, Laserdisc, Betamax

hddvd

Bilden är ett montage

Vid varje teknikskifte har olika videoformat tävlat om att bli nästa generations standard. Under andra halvan av 1970-talet och in på 1980-talet tävlade VHS mot Betamax. Kvaliteten på Betamax var bättre, men VHS var billigare, hade längre inspelningstid och gick dessutom att hyra på många videotek. Betamax var för filmsnobbar, och det höll tyvärr inte i längden. Filmsnobbarna fick i stället trösta sig med Laserdisc, en slags föregångare till DVD med skivor i LP-storlek som rymde en halv långfilm och var tvungen att bytas mitt i en visning.

När DVD:n anlände försvann Laserdisc snabbt från marknaden. Det sista formatkriget stod mellan HD DVD och Blu-Ray, där Sonys beslut att inkludera en Blu-Ray-läsare i sin PS3 starkt bidrog till att etablera formatet. Men frågan är om det egentligen spelade någon roll för inte speciellt långt efter HD DVD:s undergång så lanserades Netflix…

3. MiniDisc

MiniDisc

Via: Wikipedia

MiniDisc-spelaren var i teorin en lysande produkt. En kassettbandspelare med CD-kvalitet där det gick att både spela in och hoppa mellan spår. Dessutom gav Neo bort en MiniDisc i början av “The Matrix”. Mycket coola grejer, med andra ord.

Men även här krockade det. Många, inklusive undertecknad, kånkade runt med bärbara cd-spelare med skakminne och var nöjda med det. Och tekniknördarna hade redan hunnit intressera sig för fenomenet mp3. Dessutom tog det både tid och var trassligt att föra över musik på MiniDisc.

2. 3D-glasögon till tv

3d glasses

Foto: Colourbox

Brukar du ta på dig 3D-glasögon hemma i tv-soffan tillsammans med din familj? Nähä, inte du heller? Den riktiga 3D-revolutionen kommer när tv-apparater stöder 3D utan glajjor, och dit är det inte långt kvar.

1. Cash-kortet

1997 lanserades Cash-kortet i Sverige. I stället för ett vanligt betalkort, som är knutet till ett konto, kan man se Cash-kortet som en plånbok. Den gick att ladda in pengar på, maximalt 1 500 kronor, via laddarterminaler. Sedan använde du kortet för att betala småsaker. Problemet var bara att väldigt få butiker utöver Pressbyrån stödde Cash-kortet. Det var också krångligare att använda än att bara betala med kort eller kontanter. Dessutom kunde vem som helst använda kortet utan kod.

Cash-kortet fyllde en funktion ingen behövde. Komikerna Anders och Måns har gjort en musikal tillägnad cash-kortet som förklarar alla orimligheter och visar också varför Cash-kortet är king på den här listan.

 

SENASTE NYTT!