TRENDAR JUST NU!Marcus och MartinusLisa AjaxLiamooMaria SurDanny SaucedoDotterMelloklipp du vill se

SVT avslöjar sanningen: Därför stod det ”Melodyfestivalen 2018”

28 nov, 2017 
Tittade ni när alla artister som tävlar i nästa års Melodifestival presenterades tidigare idag? Eller ska vi kanske säga nästa års ”Melodyfestival”? Ja, det verkar inte ha gått någon obemärkt förbi att SVT slängt in ett Y mitt i mello. Nu vet vi varför.
Annons

Under förmiddagen idag presenterade SVT alla tävlande i den kommande Melodifestivalen. Men när alla artister väl klev upp på scen för att presentera sig hamnade en del fokus på något annat än själva artisten – nämligen på planschen bakom. Den pryddes av den klassiska Melodifestivalen-loggan, men inte med texten “Melodifestivalen”, utan ”Melodyfestivalen” med Y. Tittarna var inte sena med att påpeka det på sociala medier.

”Prova att säga melodifestivalen på Lidingö-dialekt! då blir det melodyyyfestivalen!”, skriver en person på Twitter.

”Mest spännande på artistsläppet hos SVT? Att de tydligen bytt namn på tävlingen”, skriver en till.

”Har SVT bytt namnet till MelodYfestivalen utan att varna oss?”, skriver ännu en.

Ja, var det medvetet, eller blev det helt enkelt bara fel? Hänt pratade med Jan Erik Westman, pressansvarig för Melodifestivalen, och han förklarar sanningen bakom den felaktiga bokstaven. Han beskriver det som både roligt och pinsamt.

Annons

– Det är en tryckfelsmiss. Den mänskliga faktorn, det blev en miss helt enkelt. Vi har verkligen inte bytt namn. Vi kommer inte att göra det under de närmsta åren heller naturligtvis, säger han och fortsätter:

– Melodifestivalen är ett sånt galet starkt varumärke, det är cementerat i hela Sveriges medvetande.

Tryckfelet lyckades gå alla involverade obemärkt förbi. Det var inte förrän när presentationen och livesändningen redan var i full gång som någon insåg missen.

– Vi insåg det här två eller tre presentationer in. Då uppmärksammade vi det, men det var ju lite svårt att göra någonting åt det då. Men det är inte jordens undergång, det är ingen katastrof. Så vi lät det vara, säger han och fortsätter:

– Nej, man pillar inte med ett sånt varumärke, men det blev ju uppenbart en snackis.

Att skapa en snackis kan ju också vara till sin fördel, men han är noga med att förklara att det hela alltså inte handlar om en medveten pr-kupp.

Foto: SVT

Få vårt nyhetsbrev – helt gratis!

Ja tack. Jag vill ta emot marknadsföring från Aller Media i form av nyhetsbrev och specifika erbjudanden baserade på profilering. För mer information se Aller Medias integritetspolicy..
Annons