Helt sjukt att vi fortfarande reagerar – på att det är en kvinna som lirar

Musikförläggarnas hederspris har gått till två kvinnor på tolv år, trots att vi har en uppsjö av kompetenta kompositörer av kvinnligt kön. Nu får man hoppas att Monica Dominique har startat en ny trend.

Jag ska erkänna en sak. När jag ser en artist ackompanjerad av kvinnor reagerar jag. Jag reagerar om det är en tjej på gitarr. På trummor. På bas. En tjej som kan få till sväng på ett piano. Och då lirar jag ändå klaviatur själv.

Varför är det så? Jo, för att kvinnor fortfarande är underrepresenterade bland offentliga musiker. Längst fram får vi tillåtelse att stå, vid sångmicken, men när det gäller ackompanjemang värvar männen sina manliga polare medan tjejerna med lika stor talang får fortsätta harva i replokalerna.

2012 kom musikern och professorn Marie Selanders bok ”Inte riktigt lika viktigt? Om kvinnliga musiker och glömd musik”, som belyser just denna problematik.

– Jag känner till exempel en kvinnlig dj som berättade att när hon är ute på jobb måste hon ha en kvinnlig dj till med sig, annars kommer männen fram och lägger sig i och vill ta över, har hon berättat i en intervju med SVT.

Förra veckan delades Musikförläggarnas pris ut för elfte året i rad och hederspriset tilldelades helt rättvist pianisten och underhållaren Monica Dominique. Monica är den andra kvinnan som fått priset. På tolv år!

En av Monicas många sånger, "Tillägnan", har sjungits in av bland andra Monica Zetterlund och Carola. Foto: Jonas Hessman/IBL

Eva Dahlgren var den första kvinnan som blev hederspristagare. Foto: Jonas Hessman/IBL

Per Gessle och Marie Fredriksson bildar Roxette. Foto: IBL

Fram till 2012 hade endast män blivit förärade innan Eva Dahlgren kom in och bröt trenden. Bland tidigare hederspristagare fanns Björn & Benny, Robert Broberg och Tomas Ledin. Kravet för att få priset är att man är låtskrivare, kompositörer eller textförfattare och nog går det att hitta fler kvinnor som kan matcha dessa män?

Vad sägs om att hedra exempelvis Py Bäckman, som, bland mycket annat, har skrivit texten till en av de populäraste låtarna de senaste åren – “Gabriellas sång” från filmen “Så som i himmelen”. Eller som år 2010 då priset tilldelades Per Gessle – men lika gärna hade kunnat ges till hans Roxette-kollega Marie Fredriksson.

Musikförläggarna har ett ansvar – att hjälpa till så att inställningen till kvinnliga musiker förändras.

Bland yngre låtskrivare börjar tjejerna, tack och lov, ta allt mer plats. Om Musikförläggarna i fortsättningen ger fler kvinnor hederspriset kanske de yngre sporras att fortsätta. På så sätt kommer juryn att ha ett ännu större urval när det är dags att utse hederspristagaren om 30 år. Hoppas jag.

 /Lisa Nylén

Fler krönikor:

Det är 2014 – börjar det inte bli dags att sluta ranka kvinnors utseende?

Föräldrabråken efter valet – vad är det här för jävla nymoralism?