Skosamarbetet mellan lyxmärket och Crocs hånas
Balenciaga är kända för sina dyra kreationer och lyxiga material.
Crocs för sina bekväma färgglada plasttofflor.
Nu har de två märkena slagit sina kloka (?) huvuden ihop och resultatet?
Det hånas på sociala medier.
Tänk dig en foppatoffla med en väldigt smal hög klack.
Där har du resultatet av lyxvarumärket Balenciaga och toffelfabrikanten Crocs senaste samarbete. Det är inte särskilt mycket finess bakom deras gemensamma skapelse. Det är vad det är – en plasttoffel med stilettklack.
Men givetvis står det ”Balenciaga” där den bakre remmen fäster i toffelns ovandel. Antagligen är det just de tio bokstäverna som gör att skon kostar en del.
Foppatoffla för över 8 000 kronor
The Mirror spår ett pris om 650 pund, alltså kommer du behöva punga ut strax över 8 000 svenska kronor för ett par stilettofflor av senaste snitt.
Redan 2017 hintade Balenciagas chefskreatör Demna Gvasalia om ett samarbete med Crocs. Hon kallade toffeln för ”världens bekvämaste skor” och sa så här till franska Vogue:
– Vi är inspirerade av Crocs och vi arbetar med dem kring en nytolkning för Balenciaga.
Publiken är inte imponerad
De nya skorna lanseras under 2022 men redan nu har människor reagerat på designen. De är inte imponerade.
”Jag älskar Crocs men ett samarbete mellan Crocs och Balenciaga är inte vad vi behöver”, skriver en person på sociala medier.
”Snälla nej. Det här är smärtsamt”.
De flesta nöjer sig med att bara skriva ”Nej”, när de kommenterar samarbetet.
Bara ett PR-trick?
Men det finns några som är sålda och knappt kan vänta tills försäljningsstarten nästa år.
– Den som har information om hur man får tag på Balenciaga crocs kommer bli rikligt belönad.
Frågan är om det bara är ett enkelt PR-trick?
När vi kikar igenom Balenciagas kollektion för våren 2022 syns inte några stilettocrocs på någon av bilderna. Däremot lyser det om ett par illgröna boots i ett material som ser ut att vara ganska likt foppatofflornas.
”Bra marknadsföring"
Mark Bain, som är skribent på Quartz, kommenterar saken:
”Balenciagas Crocs är dum skodesign, men det fantastisk marknadsföring”.
Han drar en parallell till 2017 när Balenciaga gjorde en väska misstänkt lik en Ikea-påse. Ni vet de där blå prassliga som kan köpas för några småslantar vid kassorna? Lyxvarianten gick loss för strax under 20 000 kronor.
Även då blev det rabalder på sociala medier och Balenciaga blev omnämnt av hela världen. Precis som Ikea-påsen är foppatofflan en folklig, välkänd produkt som många av oss vanliga dödliga har en relation till – till skillnad från Balenciagas produkter som är exklusiva, dyra och otillgängliga för de flesta konsumenterna. Med sin ”Ikeaväska” lyckades lyxmärket nå en målgrupp som aldrig tidigare kikat på deras sortiment.
Who wore it better? Balenciaga or IKEA? pic.twitter.com/LCB9Qri2xN
— Mikael Pawlo (@mpawlo) 2017 cuoŋománnu 18
FOTO: Balenciaga / Crocs / MEGA